Nyheder

Vi leverer ugentlige nyheder om søfragt udvikling samt andre markedsnyheder, som er relevante for ITR kundeprofiler.

 


01-08-2021

På foranledning af forespørgsler om bl.a. fragtprisudvikling kommer her i dag opdatering vedr. søtransport til og med uge 30:

SCFI 2018-2021 U30.png

SCFI 2021 U30.png

SCFI 2021 U30 (Comprehensive).png

Maersk B-aktie 2021 U30.png

SCFI (Shanghai Containerized Freight Index) er den vigtigste spotrateindikator for søfragt fra Kina. ITR følger ugentligt hhv. prisindeks til Europe og Comprehensive prisindeks, som er et samlet indeks for trafikker fra Kina til alle destinationer. Baggrunden for at følge dem er, at den prisudvikling, som kunder oplever hos deres fragtfirmaer, typisk tager afsæt i SCFI. Samtidig følges Maersks aktiekurs, idet økonomer primært baserer deres råd på basis af forventet udvikling i disse indeks.  

OBS! ITR Mandagsbrev genoptages senere i august grundet bl.a. fortsat ferieperiode i DK for mange nyhedsmodtagere.  

 

12-07-2021

ITR intro: Ferieperioden i DK er startet nu og strækker sig et godt stykke ind i august. Som det ses i graferne nedenfor, ser det også ud til, at ændringerne i markedet for søtransport er minimale. 

Med øje for denne status vil udsendelse af opdateringer i de kommende uger blive sat på pause og ellers genoptaget, når der måtte indtræde væsentlige ændringer indenfor al transport.

ITR "retro": 16-12-2019 startede dette nyhedsbrev med overskriften "Rekordhøj stigning i rater varsler ny ære?" og herunder "Maersk-aktien er på højeste niveau i to år." Men bemærk:

  • SCFI Europa spotrate var da $ 893. I dag er samme spotpris $ 6741.
  • Maersk B-aktie havde da kurs 9560. I dag er kursen 18045.

 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 27): Spotrate og aktiekurs falder

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $ 45(0,7%) per TEU, så spotrate nu er $ 6741 pr. TEU. Kilde: DSV. SCFI's Comprehensive Index steg $ 27(0,7%). Sidstnævnte er et samlet indeks for trafikker fra Kina til alle destinationer. Klik her og se graf.

Maersks B aktiekursstigning var forudset at ville stige efter sidste uges store prishop i SCFI indeks, men i stedet faldt kurs for 2. uge i træk. Klik er og se graf.

 

05-07-2021

ITR intro:

Ferieperioden i DK er startet nu og strækker sig et godt stykke ind i august. Som det ses i graferne nedenfor, ser det også ud til, at ændringerne i markedet for søtransport er minimale. 

Med øje for denne status vil udsendelse af opdateringer i de kommende uger blive sat på pause og ellers genoptaget, når der måtte indtræde væsentlige ændringer indenfor al transport.

ITR "retro": 16-12-2019 startede dette nyhedsbrev med overskriften "Rekordhøj stigning i rater varsler ny ære?" og herunder "Maersk-aktien er på højeste niveau i to år." Men bemærk:

  • SCFI Europa spotrate var da $ 893. I dag er samme spotpris $ 6741.

Maersk B-aktie havde da kurs 9560. I dag er kursen 18045.Containerskibet "Ever Given" blev i går søndag frigivet og kunne sejle videre fra Suez.

Skibet blokerede kanalen i 6 dage. Set på prisudviklingen man skulle tro, at blokeringen, ikke tilbageholdelsen, varede længere. Hvad ville prisniveauet have været ved at sejle syd om Afrika?

Prisudviklingen på søtransport i tidligere år ser med nutidens briller ud som om, at pris var status quo, og at der ikke var lav- og højsæson. Ca. 8 måneder efter starten på covid-19 dvs. uge 45 steg priserne først med 9,3% og så 21% og sådan fortsatte det til uge 1 i 2021.

Og som skrevet i ITR nyhedsbrev 21. maj: Efter prisfald fra uge 2 til 13 er priserne steget 1 uge efter skib kom fri i Suez og frem til dato.

Interessen for argumenterne for denne udvikling (kapacitetsmangel/stort stigning i efterspørgsel/covid-19/eftervirkninger af grundstødning i Suez) falder i takt med stigende frustration, og fragtkundernes speditører virker også til at have større udfordringer ift. rederierne.
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 26): Spotrate tager myt stort spring op

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg hele $ 307(4,7%) per TEU, så spotrate nu er $ 6786 pr. TEU. Kilde: DSV. SCFI's Comprehensive Index steg $ 120(3,2%). Sidstnævnte er et samlet indeks for trafikker fra Kina til alle destinationer. Klik her og se graf.

 

28-06-2021

ITR intro: Juli er ensbetydende med starten på ferieuger for mange personer, men det er også starten på den normale højsæson, hvor varer til julehandlen bestilles.

Kapacitetsmangel, forsinkelser og i forvejen høje priser på søtransport fra Asien gør start på højsæson besværlig, og alle kunder har en kamp med dette og bl.a. at finde nye løsninger.

"God råde er dyre" som man siger. Nye løsninger kræver formentlig mere tid, end der er råd til... Skibet "Ever Given", der grundstødte i Suez-kanalen, er stadig ikke frigivet, så mange butikker mangler stadig varer, der skulle have været i sommerhandlen!
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 25): Comprehensive Index spotrate stiger fortsat

SCFI's Comprehensive Index steg $ 37 per TEU (0,99%). SCFI afspejler spotpriserne på markedet for eksportcontainertransport i Shanghai. Det omfatter både fragtrater (indeks) på 13 individuelle skibsruter og et sammensat indeks, som går under betegnelsen Comprehensive Index.

DSV har udgivet spotrater på skibsruter til Europa, men det er ikke sket fredag, hvorfor opdatering heraf mangler. Senest var raten (svagt faldende) til Europa $ 6351 pr. TEU. Klik her og se graf.

 

21-06-2021

ITR intro: Nyhedsbreve suppleres af en lind strøm af tilbud om Webinarer om primært søtransportmarkedets situation. Fragtkunder vil typisk blive bekræftet i, hvad man selv oplever, og spørgsmålet er så, om kunderne siden ændrer adfærd? 

Eksempel på adfærdsændring kunne forleden læses i Transporttidende under overskriften "Dansk højtalerproducent hjemtager produktion fra Kina". Beslutningen begrundes bl.a. med et ønske om at forankre virksomhedens(Lemus) værdisæt i forsyningskæden og samtidig som led i plan om at optimere virksomhedens omstillingsparathed i en global økonomi, der er præget af krise.

"Ser man på fakturaen, er det betydeligt dyrere at producere i DK. Men når vi først inddrager reklamation, fragt og lead times, udligner prisforskellen sig hurtigt." Blandt andre fordele er reduktion af CO2-udslip", fortæller Rasmus Kastrup, adm. direktør og grundlægger.

Men bemærk: Det sker efter 2 års omstilling! Altså ikke en nylig adfærdsændring  
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 24): Spotrate falder ligesom Maersk's B-aktie

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt små $ 4 per TEU, så spotrate nu er $ 6351 pr. TEU. Kilde: DSV. SCFI's Comprehensive Index steg $ 44,4(1,20%). Sidstnævnte er et samlet indeks for trafikker fra Kina til alle destinationer. 

Maersks B aktiekursstigning faldt ca. 3% som den har gjort 2 gange undervejs i en ellers stabil opadgående kurve. Spørgsmålet er om den har nået toppen?

 

14-06-2021

ITR intro: 47,5% Så meget er spotrateindeks på søfragt fra Kina til Europa steget siden årsskiftet.

Stigning var allerede spået af markedet men en 7,9% stigning i fredags var meget markant, specielt når man tager det i forvejen høje niveau i betragtning. 

Kommer kunderne så til at opleve forbedring af services, dvs. bl.a. færre forsinkelser? Det er der meldinger op, men som med meget andet bør dette tages med et stor forbehold, apropos Sydbank ser mulighed for yderligere ratestigninger, efter at der er opstået flaskehalse i det sydlige Kina. 

For nylig skrev Jyllandsposten: Presset på de globale forsyningskæder, der skaber månedlange forsinkelser og mangel på varer, ser ud til at vare helt frem mod jul.

Og Shippingwatch referer DSV: "Man skal helt ind i andet kvartal 2022 for at få et containermarked, der vil befinde sig i "en ny normal. Til den tid ventes raterne fortsat at befinde sig på et højere niveau end i eksempelvis 2019."

Som ITR har nævnt de sidste 2 uger har containerrederierne haft mange ulykker (grundstødning, forlis, sammenstød, containere overbord) som antages at have med bl.a. pres på kaptajnerne at gøre.

Derfor er det svært ikke at kæde det sammen med endnu en ny dårlig historie: Containerskibet 'Ital Libera' har sejlet rundt med en død kaptajn i 2 måneder (!) og vender først i denne uge tilbage til Italien.

Læs også denne gode artikel fra Lloyd's List i dag "Don't shoot the carrier" Container lines cannot be held responsible for all that ails the supply chain.

Endelig en ny interessant vinkel på, hvordan containerrederier tænker om finansiering af miljøtiltag: 

Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd støtter indførelsen af en CO2-skat på fossile brændstoffer, men vil have at provenuet fra skatten f.eks. bruges på incitamenter til at accelerere overgangen til grønnere brændstoffer, siger topchef Rolf Habben Jansen til ShippingWatch.
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 23): Spotrate stger men mere end forventet

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 468(7,9%), så spotrate nu er $ 6355 pr. TEU. Kilde: DSV. SCFI's Comprehensive Index steg $ 90.9(2,52%). Sidstnævnte er et samlet indeks for trafikker fra Kina til alle destinationer. Maersks B aktiekursstigning fulgte opadgående trend parallelt.

 

07-06-2021

ITR intro: Alt imens det brændende skib ved Sri Lanka synker, fortsætter ulykkerne for rederierne med senest d. 3. juni, da 2 kraner kollapsede i Taiwan, fordi 2 skibe stødte sammen!

Helt ekstraordinært synes kundernes bekymring over historisk høje fragtrater delvis at være skubbet i baggrunden af forsinkelser især på havnene i Kina og Europa. Tidsplaners pålidelighed var lav i forvejen, men den ser ud til at fortsætte og så er næste spørgsmål, hvor kundernes smertetærskel på dette område ligger?

Den foregående uge oversteg ventetiden for omladningslast i Hamborg 5 dage. Kilde: Geodis
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 22): Spotrate og rederiaktie på fast kurs (op)

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 71(1,2%(, så spotrate nu er $ 5887. Kilde: DSV. For en gang skyld steg SCFI's Comprehensive Index endnu mere denne gang, dvs. $ 117.31(3,36%). Sidstnævnte er et samlet indeks for trafikker fra Kina til alle destinationer. Maersks B aktiekurs steg hele 7,14%, sammenlignet med kurs 1 uge forinden.

 

31-05-2021

ITR intro: Hvad lærte vi også af d. 9. april 2021? Se her FAKTACHECK

Tirsdag d. 23 marts opstår grundstødning("Ever Given") i Suez kanalen.
Mandag den 30. marts kl. 15 (1 uge efter) lykkedes det at få skib revet fri.

Januar til og med 2. april faldt SCFI Europa spot rate i 9 ud af 12 uger
9. april (1 uge efter skib kom fri) og frem til dato er SCFI Europa spot rate steget hver uge

Forklaring på prisudvikling iflg. Ritzau Finans i fredags d. 28. maj:

Enorm efterspørgsel og voldsomt tryk på e-handlen kombineret med mangel på containere og massive globale flaskehalse har gennem lang tid presset fragtraterne i vejret, hvilket også har slået kraftigt igennem i rederiernes indtjening.

Spørgsmål: Var der ikke mangel på containere og flaskehalse de første 12 uger? 

Apropos effekt af Suez stop skete dette i fredags: Maersk-skib grundstødte i Suez     
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 21): Spotrate tager endnu et spring op

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 237, så spotrate nu er $ 5816 per TEU. Kilde: DSV

 

25-05-2021

ITR intro: Intet nyt kan både betyde godt og dårligt nyt. Det eksemplificeres nedenfor, hvor fragtraterne fortsætter med at gå op. Og det samme gør aktiekurs som vist med Mærsk B aktie.

Væltes udgifter til højere fragtrater videre over på slutkunderne? Ja, det opleves som 'delvis', og skyldtes sikkert, at ikke alle varer produceres eller sælges på den anden side af Jorden. 

Kina har paradoksalt nok oplevet en stor økonomisk vækst pga. pandemien. Iflg. Analysehuset Alphiner har den ækonomiske vækst været større end væksten i containermængder i de senere år, og den trend forventes at fortsætte. Som mulige årsager peges på stigende protektionisme og mindre grænseoverskridende handel!    
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 20): Spotrate til Europa fortsætter op

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 141, så spotrate nu er $ 5579 per TEU. Kilde: DSV. Bemærk 1 TEU svarer til 20' container samt at spotrate ofte bruges som vejledende pris ifm. forhandling af fragtaftaler.

 

17-05-2021

ITR intro: Søtransport spotraten på 1 TEU(=20' container) fra Kina til Europa steg fredag med 760 US Dollar, som svarer til 16,35% og steg ca. 8%, når man tæller alle eksport destinationer med.

Prisudviklingen på containerfragt dikteres ikke kun af rederierne men også af, hvad kunderne er villige til at betale. Om skæringspunkt er overskredet vides ikke, men man aner, at rederierne aktuelt udnytter ethvert argument til ikke blot at forhøje priserne men også avancerne. Samtidig er branchen generelt blevet dygtigere til at styre deres omkostninger og flytte kapacitet ift. de mest givtige trafikker. At det går ud over servicen til kunderne er bagsiden af medaljen, og som på sigt kan få en ny og større negativ effekt. 

Med 32% prisstigning til Europa siden 10/2 lader rederierne ikke en "god" krise gå til spilde.    
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 19): Spotrate i skyhøj stigning

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 760/TEU, så spotrate nu er $ 5438. Bemærk: 1 TEU=20' cont. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

10-05-2021

ITR intro: Spotraten til Europa steg 1% i fredags og faldt 0,15%, når man tæller alle eksport destinationer med.
Containerrederierne har lagt ordre på flere skibe for at imødekomme efterspørgslen men nok så meget også for at nyde godt af de høje prisniveauer. Forhåbentlig kommer kunderne i det mindste til at opleve færre forsinkelser, men det tager tid.. 

Alt imens spår aktører på markedet, at opturen på containermarkedet varer ved i flere år. Tomme lagre pga. flaskehalse kan strække containeropturen, men er "flere år" ikke blot ønsketænkning?    
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 18): Spotrate "holder sig på toppen"

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 48, så spotrate nu er $ 4678. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

03-05-2021

ITR intro: Søtransportpriserne fra Kina er nu steget til et niveau, hvor det må give genlyd og påvirke handlen, så selv privatforbrugerne kommer til at at blive berørt af både dyrere priser og forsinkede leverancer.  De sidste 4 uger er container spotraten til Europa steget 27% og 20%, når man tæller alle eksportdestinationer med. 

EU har tidligere afvist at kikke på prisdannelsen hos containerrederierne. Kan det ændre sig?? DSV:
"Kvaliteten er dårligere end nogensinde og raterne rekordhøje. En ufattelig dårlig kombination".

Fredagens tal fra Eurostat: EU er i recession for 2. kvartal i træk(4. kv. 2020 og 1. kv. 2021).    
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 17): Spotrate "af en anden verden"

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 307(7,1%), så spotrate nu er $ 4630. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

26-04-2021

ITR intro: Hvad uheld i en lille stribe vand, klik her, kan påvirke containerraterne, er voldsomt. Normalisering så ellers ud til at være på vej siden nytår, hvor Covid vaccinerne startede. Men, set i bagspejlet, ser det ud til, at de sidste 3 ugers store prisstigninger også er et resultat af en anden vigtig handling, nemlig den økonomiske hjælpepakke i USA for ca. 7 uger siden. For som man kan se på Maesks aktiekurs, fortsatte den op efter hjælpepakken, mens raterne faldt.

Iflg. Shippingwatch ser Maersk flaskehalse fra Suez-blokade fortsætte ind i tredje kvartal og vil indsætte flere containere. Nu bliver kunderne virkelig presset!!  
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 16): Spotrate stiger og stiger

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 138, så spotrate nu er $ 4325. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

19-04-2021

ITR intro: Containerraterne ud af Kina stiger samtidig med at kunder kan risikere at få deres bookinger annulleret af rederierne. Endelig oplever flere danske kunder, at fragtprisernes gyldighedsperiode halveres. 

Under Covid perioden har der været tale om, at de positive regnskaber hos luftfragtfirmaerne skyldtes højere priser samtidig med lavere godsmængder. Men fragtmængderne i Bruxelles lufthavn er nu højere end niveauet før Covid ifølge tallene fra marts 2021. Det må siges at være en stor nyhed, da en meget stor del af godsmængderne fløj med passagerfly før Covid. 
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 15): Ny stigning kan udløse opjustering af Maersk

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 223(5,6%), så spotrate nu er $ 4187. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

12-04-2021

ITR intro: Som forudsagt ville problem i Suez kanalen for cirka en uge siden påvirke shippingmarkedet negativt - set fra transportkunders side. Med det afsæt, og store prishop ultimo 2020 i frisk erindring, er det alligevel iøjnefaldende, at den nedadgående tendens med faldende rater i de fleste uger i 2021 brydes med så stor kraft. Og som om det ikke er nok, forudsagde shippingmarkedet, at Suez problem vil trække spor efter sig i en godt stykke tid fremover!

Det er derfor heller ikke en nyhed, at kunder overvejer eller er i færd med at ændre på deres forsyningskæder, altså supply chain, men også deres indkøbsmønster af såvel varer som services(fragt). For transportbranchen har det den negative effekt, at kunder i stigende grad etablerer et systematiseret såkaldt "shopping marked" med hyppigere udbudsrunder, og transportfirmaerne oplever derfor, og at deres ekstreme prispres opad fremavler et stigende modpres.
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 14): Spotrate går kraftigt imod trend

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 313, så spotrate nu er $ 3964. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

05-04-2021

ITR intro: Corona krisen frembragte i starten overvejelser om ændring af supply chain, dvs. gøre sig mindre sårbare ved at købe, producere og lagerføre mere regionalt. Men foreløbig har forventningerne været, at krisen ikke ville medføre forandringer. Det midlertidige stop i Suez kanalen har igen fået virksomheder til at overveje deres strategier omkring førnævnte temaer.  

Medvirkende årsag til seriøse overvejelser om ændring at SCM er også, at det ser ud til, at bl.a. "normalisering" af fragtprisniveau ser ud til at have lange udsigter, hvilket bekræftes at stigende aktiekurser bredt set og økonomiske hjælpepakker, der igen øger varekøb/internethandel frem for køb rejser, hotelophold mv. Vaccinationsprogrammer og Corona pas skal nu til at vise deres værd!
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 13): Spotrate på zig-zag kurs

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $ 91, så spotrate nu er $ 3651. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

29-03-2021

ITR intro: Dansk Erhverv er bekymret over stop i Suez kanalen og fremhæver, at et stop på flere uger kan få betydning for dansk eksport. Forleden foretog containerskib U-vending ved Gibraltar på vej ind i Middelhavet og i stedet sejlede syd om Afrika. Det koster selvsagt ekstra allerede nu. Det koster selvsagt ekstra allerede nu. SENESTE NYT: blokerende skib er igen flydende

I denne Påsketid er det ellers "beroligende" at læse:

Spabad og vinskab på vej til Norge sidder fast i kanal i Suez
Venter du på en cykel eller nye sommerdæk? Så kan de sidde fast på en sandbanke i Suezkanalen.

God Påske! :-)
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 12): Shanghai raterne fortsætter nedad

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $ 47, så spotrate nu er $ 3665. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

SCFI Comprehensive Index viser også fald, og for 1. gang i perioden følger Mærsk B aktie efter.

 

22-03-2021

ITR intro: For fjerde uge i træk falder priserne på fragt af containere fra Kina til både Europa(-1,3%) og resten af verden(-2%).

I denne lidt stille stund kan man måske underholde sig med eller lære af, at forudsætning for handel med specielt aktier(populært aktuelt) inden for containerrederi, er en kompleks størrelse at forstå og rådgive om. 

Med udgangspunkt i undren over, at Maersk B aktie nedenfor er steget støt med i alt 20% de sidste 5 uger, mens priserne på fragt af containere fra Kina til resten er faldet kontinuerligt med i alt 8,56%, så kan man spørge sig om bankernes aktierådgivning baserer sig på fragtraterne??

Ja. Nordea skrev den 8. marts, efter 2% fald i spotraterne. "Vi estimerer dog stadig et markant ratefald i 2021 sammenlignet med 2020. Vi anbefaler stadig Salg på Mærsk-aktien". Da var aktiekurs 13205. Og fra den 8. marts til 19. marts er aktiekursen steget uafbrudt til nu 15005..... 
 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 11): Spotrate falder for 8. gang i 2021

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $ 47, så spotrate nu er $ 3665. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

15-03-2021

ITR intro: Dette tidspunkt på året er normalt lavsæson for søtransport fra Kina og med dertil hørende prisfald på fragtrater. Den gængse opfattelse har også været, at raterne ville falde efter det kinesiske nytår.

Til gavn for fragtkunder kan prisfald nu også mærkes for de fleste, og det afspejles i diagrammerne nedenfor.

På trods heraf forudses et generelt højere prisniveau end normalt i 2021, som er forårsaget af bl.a. stimuleringspakker samt at rederierne aktuelt bedre formår at styre udbud af kapacitet og derved holde fragtraterne oppe. 

Hidtil har en af hovedårsagerne til det højere prisniveau været, at privatforbruget var flyttet fra køb af services(rejser etc.) til køb af varer. Indførsel af vaccinepas kan være en "game changer"! 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 10): SCFI fragtrate falder. Mærsk aktie stiger

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $ 254(6,4%), så spotrate nu er $ 3712. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021

 

08-03-2021

ITR intro: Synligt opjusteret prisfald i uge 8 og nyt fald i uge 9 i søtransport-spotraten fra Kina til Europa i Shanghai indekset sætter 2 streger under nedadgående trend.

Samtidig viser diagrammet nederst, at Mærsks B-aktiekurs peger på en modsat udvikling, dvs. den er stigende. Dette og signalet om kunder, der indgår prisaftaler, der er længere end normalt, viser, at der er en stor tro på en fremtidig gunstig markedssituation, set fra rederiernes synspunkt. 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 9): Prisindeks i forstærket fald

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $ 81, så spotrate nu er $ 3966. Dette kommer ovenpå opjusteret fald på $ 234 i uge 9. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

01-03-2021

ITR intro: Denne gang falder søtransportraten fra Kina til Europa i Shanghai indekset. I årets første 8 uger er prisen faldet i 6 af ugerne, så der tegner sig en nedadgående tendens, og som også er karakteristisk for de tidligere år på samme tidspunkt. Men 2021 prisniveau er stadig ekstraordinært højt og en enkelt stor prisstigning vil kunne lægge sammenligning med historik/erfaringer i graven.

Endelig bemærkes at oliepristillæg er stigende på såvel luftfragt, kurer som vejtransport. 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 8): Spotrate viser faldende trend

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $ 134, så spotrate nu er $ 4147. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

22-02-2021

ITR intro: Søtransportens Shanghai prisindeks stiger igen efter det kinesiske nytår. Samtidig kommer der interessante meldinger om placering af regning for investeringer i miljøtiltag.

Maersk mener, at der er en gruppe kunder, der er villige til at betale for at sejle på grøn metanol, der vil gøre prisen "betydeligt dyrere". DHL Global Forwarding oplyser, at de er klar til at betale grøn ekstraregning for kundes stykgods og beskriver det som en game changer(:Shippingwatch). 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 7): Spotrate vinder tabt terræn

Shanghai Containerized Freight Index fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa først steg $ 172, så spotrate nu er $ 4281. Kilde: DSV. klik og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

11-02-2021

Gr. kinesisk nytår, hvor den ferie påbegyndes i dag(d. 11-17/2), og vinterferie i DK starter lige om lidt, kommer denne opdatering i dag.

ITR intro: Intet er normalt på fragtmarkedet, når det kommer til prikært luftfragt og søtransport. I dag falder spotraten synligt nedenfor, og samtidig melder Maersk ifg. mediet Shippingwatch om kraftigt stigende priser i kontraktforhandlinger med bl.a. DSV, som så melder om pressede kunder, dvs. dem med kontrakter på 3 mdr., der må æde den ekstra regning.

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 6): Synligt fald i spotrate

Shanghai Containerized Freight Index sidste fredag og i dag torsdag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa først steg $ 48 og i dag faldt $ 215, så spotrate nu er $ 4109. Kilde: DSV. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

01-02-2021

ITR intro: Pris på søtransport falder for tredje uge i træk, og fuel tillæg indføres på luftfragt fra Hong Kong. Er vi på vej mod mere normale tilstande? Måske. Men med meget små skridt.

Maersk's aktiekurs er også faldet synligt, med afsæt i faldende fragtrater, men det er værd at bemærke, at de fleste kunder slet ikke har mærket til prisfald endnu. Tværtimod. Iflg. Shippingwatch forudser Uffe Østergaard, president for Hapag-Lloyd i USA, at efterspørgslen efter containerfragt fortsat vil være høj det næste halve år!

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 4): Lang vej til normalitet

Opgørelser fra Shanghai Shipping Exchange fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa falder blot $ 118 til $ 4276. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

 

25-01-2021

ITR intro: Mange har dette spørgsmål: Hvornår falder prisen på søtransport fra Asien?

Selv om der er andre faktorer, er det iflg. Lars Jensen fra SeaIntelligence, coronapandemien, der er altbestemmende. Først når forbrugerne svinger en del af forbruget tilbage til services og væk fra varer, vil efterspørgslen på fragt falde og dermed også fragtraterne. 

Indtil da er det flaskehalse, som umuliggør ændring tilbage til normale tilstande. Flaskehalsene er primært mangel på containere og havnene, som ikke er bygget til at tage imod så stor volumen som nu, hvorfor skibe venter på at komme ind i havnene.

Hvor mange uger prisen skal være på toppen efter den nylige udfladning, afhænger meget af, hvordan det kinesiske nytår falder ud i forhold til at få løst nogle af de flaskehalse, der er i markedet," siger Lars Jensen iflg. mediet Shippingwatch.

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 3): Ny beskedent prisfald

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $ 19 til $ 4394. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.

18-01-2021

ITR intro: Efter 12 uger med stigninger uafbrudt, falder containerrater fra Asien til Europa. Faldet er dog beskedent(0,9%). Så udover bekymringerne med at få plads på skibene, er prisniveauet fortsat højt, og mange kunder har derfor også bange anelser om prisudvikling frem mod det Kinesisk nytår d 11.-17. februar(Hong Kong: 12.-15. februar). 

Bemærk også: DB Schenker dropper midlertidigt fragt fra EU til Storbritannien! Nye regler og toldpapirer skaber for store problemer. Kilde: Shippingwatch

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 2): Beskedent fald

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $ 39 til $ 4413 per TEU(20'). Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2020-2021.
 

11-01-2021

ITR intro: Ja. "Det er tid til at tage kontrol over ens globale forsyningskæde", tænker mange kunder hos containerrederierne. Nogle kunder havde stadig en rentabel forretning trods stigende fragtpriser i 2020, hvis de ellers kunne få plads på et skib. Men samtidig med Covid-19 2. bølge er alle kunder nu kommet på overarbejde for at overholde leveringsaftaler og undgå økonomiske tab.

Fragtrateindekset, Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der måler udviklingen i spotpriserne på containerfragt fra Shanghai til en række destinationer i verden, steg med knap 177 pct. i 2020. Maersk m.fl. forbereder sig på prisfald efter kinesisk nytår(feb.). Kilde: Shippingwatch. 

Asien/Europa-rater(uge 1): Spotrate ud på overdrev

Opgørelser fra Shanghai Shipping Exchange fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa stiger i alt $ 361 til $ 4452. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2018-2021 og 2019-2020.
 

Opsamling siden 18. december, dvs. de sidste 2 uger

04-01-2021

ITR intro: Med mangel på kapacitet på containerfragt og deraf skyhøje fragtrater kommer ledelsen i rigtig mange virksomheder til at have søtransport øverst på agendaen, idet budgetter og produktionslinjer mv. undermineres.

Otte af verdens 12 største containerrederier udbyggede flåderne med flere skibe i år. Dette til trods har rederier som Hapag-Lloyd, ONE og MSC lagt nye ordrer hos værfterne.  

Mens Brexit kom i hus og umiddelbare følgevirkninger vil være mindre end frygtet, ser det ud til, at at den forværrende situation med Corona kommer til at lægge dæmper på normalisering af især luftfragtmarkedet, trods vaccinerne rulles ud. 

Samtidig planlægger virksomheder ændringer i varestrømme(SCM), og transportbranchen øger fokus IT forbedringer, herunder IT sikkerhed, rapportering, robot software og styreredskaber. 

Asien/Europa-rater(uge 52+53): Samlet stigning på 31%

Opgørelser fra Shanghai Shipping Exchange de sidste 2 fredage viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa stiger i alt $ 967(31%!) til $ 4091. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020.

Apropos: 
DHL tror først på et stabilt containermarked i anden halvdel af 2021(kilde: Shippingwatch).

 

Til ITR's Nyheds Følgere

22-12-2020

Glædelig Jul.

Hvis der kommer væsentligt nyt, og det gør der jo ofte i disse tider om især søtransport, så hold øje med denne nyhedsside. Ellers er næste nyhedsopdatering planlagt til mandag den 4. januar.

 

Stigning fortsætter 📈

18-12-2020

ITR Intro: ITR intro: Stabiliserer sø- og luftfragt markedet sig efter jul?
Diagrammer nedenfor med Sep-Dec 2020 har fået marked fra 2017 til aug. 2020 til at se stabil ud!

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 51)

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa stiger $ 176 til $ 3124. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020.

 

Keep calm and carry on 🌂

14-12-2020

ITR Intro: BREXIT trækker overskrifterne alt imens søtransportmarkedet også er i en usædvanlig situation. Mon det får en spill-over effekt på luftfragtmarkedet, der allerede er ramt af manglende kapacitet? Der er al mulig grund til at følge med i nyhederne og multitaske! 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 50): Stigning på $ 574 pr TEU

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 574 til $ 2948. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020.

Samtidig begrænses effektuering af højere pris, idet flere rederier pt. afviser bookinger i Asien.

 

Vertigo? Marked(Sø) ude af balance

07-12-2020

ITR Intro: 2020 er på flere måder et usædvanligt år. 2020 står til at blive det næstvarmeste år i dansk vejrhistorie(siden 1874). Og nu bryder spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa for 2. uge i træk rekorden for højeste rate, som ITR har registreret siden 2010.

Omvendt er containerrederiernes rettidighed "i frit fald", så ikke nok med at pris stiger, så forringes servicen, dvs. leveringssikkerheden! 

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 49): Ny rekordhøj rate

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 283(!) til $ 2374. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020.

 

Black Friday for rederierne 📈

30-11-2020

ITR Intro: Containerrederierne holdt fredag det modsatte af Black Friday, dvs. det var en sort fredag for kunderne, idet containerraterne oplevede voldsom stigning på Asien-Europa.

Samtidig faldt spotpris lidt på den for rederierne ellers mere lukrative trafik fra Kina til USWC. Ifølge Shippingwatch øger de amerikanske myndigheder deres overvågning af container-alliancer efter rateboom. Det er bl.a. rateboom på Stillehavet, som skubber raterne til Europa i vejret.

Apropos logistikændringer og alliancer forlyder det også, at Maersks største kunde, ejeren af Kuehne + Nagel og storaktionær i Hapag-Lloyd, beklager Maersks og CMA CGM's logistikplaner.

Søfragt Asien/Europa-rater(uge 48)

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 447(!) til $ 2091. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020.

 

Asien/Europa-rater (uge 47): Spotpris fortsætter i vejret

23-11-2020

ITR Intro: Søfragtraterne fra Kina til USWC er åbenbart stadig væk mere lukrative for rederierne end i forhold til fragt til Europa. Derfor der fortsat pladsmangel og prisstigninger på Asien/Europa trafik.

Kunder oplever både forsinkelser på søtransporten og landbaseret transport fra Asien til Europa Sidstnævnte skyldes bl.a kø ved grænseovergange (apropos kommende tid med Brexit?)

Paradoksalt nok er fragtraterne på sø- og luftfragt steget ekstremt, samtidig med at efterspørgslen er faldet i sammenligning med perioden før coronakrisen. Hovedårsagen er pladsmangel eller rettere, at fragtoperatørerne bedre formår at tjene penge, dvs. styre omkostninger og salgspriser i forhold til udbud og efterspørgsel. 

---

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 136 til $ 1644. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020.

 

Asien/Europa-rater (uge 46): Signifikant kursstigning pga containermangel!

16-11-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 134 til $ 1508. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020.

Det er højeste pris siden 2014 U14($ 1567). Dengang var der meget større udsving og ikke samme trends som 2018-2019-2020. Apropos dette ikke noget at sige til Mærsk aktiekursstigning, som er på højeste niveau siden 2017!

 

Asien/Europa-rater (uge 45): Markant prisændring

9-11-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $ 106 til $ 1246. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020

Sidste gang, spotraten var højere, var uge 4 i 2015 ($ 1256).

 

Asien/Europa-rater (uge 44): Spotpris stiger 3,6 pct. til 1140 dollar

2-11-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $40 til $1100. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020.  

 

Undgå overraskelser efter tenders.
Behov for varedeklarering af rapportering 

Forhandler du fragtaftaler og hvor krav om rapportering af CO2 emission indgår, så vær opmærksom på, at du som sælger eller køber ved skifte af handelspartner kan risikere at skulle stå til regnskab for et efterfølgende markant højere CO2/kg-tal(alt andet lige).

Et transportfirma kan nemlig rapportere et tal, som er 15-20 gange højere, og som skyldes, at transportfirmaet udregner tal anderledes end hos transportfirmaet, som før havde transporterne.

 

Søfragt Asien/Europa-rater (uge 43): Atter (lille) prisstigning

26-10-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg(*) $16til $1100. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020

*næsten 2/3 af de ugentlige ændringer i 2020 har været i intervallet fra +2% til -2%.

 

Fragtkunders 2021 budget?

Priser på fragt i 2021 er stadig svært at lægge budget efter. Overordnet set har Covid-19 påvirket vejtransportpriserne mindst og luftfragtpriserne mest.

ITR forventer ikke synlige prisstigninger i 2021 på international vejtransport. Med søtransportpriserne vurderes udviklingen at kunne "gå begge veje", mens prisindikator for luftfragt især hænger sammen med mængden af passagerfly i luften, dvs. rejserestriktionerne.

 

Søfragt Asien/Europa-rater (uge 42): Mærbart prisfald

19-10-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $65til $1084. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020

 

2020 regnskab: Forventninger stiger

Det går godt for transportbranchen. Fragtfirmaer som Mærsk og DSV oplever stigende aktiekurser og hævede kursmål. "Baggrundstæppet" er ikke blot udsigterne under starten af coronapandemien, som var mere dystre, men en generel og bredere positiv udvikling.  Derfor opjusteres forventningerne til 2020 hos DHL den 8.10 og hos DSV den 9.10

 

Søfragt Asien/Europa-rater (uge 41): Prisstigning stoppet efter at have toppet

12-10-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $19til $1149. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020

 

Søfragt Asien/Europa-rater (uge 40): Spotpris topper

05-10-2020

På et tidspunkt, hvor spotpris normalt rammer årets bundpris, ligger aktuelt topper ny spotpris årets højeste rate. Og det stopper nok ikke her, og en af hovedårsagerne siges at være, at problemerne med containermangel forudses at fortsætte.

Iflg. ITR's monitorering siden 2011 har spotpris ikke før været på det niveau i uge 40. Man skal helt tilbage til 2012, som kommer nærmest med $ 1158.

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $89til $1168. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020 

 

Søfragt Asien/Europa-rater (uge 39): Hold øje med disse temaer

28-09-2020

Udover udbud og efterspørgsel, pirateri, miljølovgivning, oliepriser og valutakurser er disse 3 temaer især relevante for prisdannelsen:

  • BREXIT. Britiske logistikselskaber til regering: "lad være med at pege fingre"
  • Covid-19 / Lukning af markeder / beslaglægning af kapacitet til fragt af vacciner mm.
  • Rederier intensiverer deres interesse for deres kunders kunder, dvs. afskiberne, alt imens de høje fragtpriser går ud over logistikselskaberne, der så starter en såkaldt handelskrig med rederierne.

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $3 til $1079. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020 

 

Søfragt Asien/Europa-rater (uge 38): Hvor meget er "for meget"?

21-09-2020

Konkurrencemyndighederne i EU, USA og Kina har alle lagt mærke til ratestigningerne. Mens USA og Kina forholder sig skeptisk til denne udvikling, mener EU, at raterne ikke er steget for meget, men at prisstigningerne er et udtryk for, at rederierne er blevet bedre til at tjene penge...!

Måske kan det alligevel betale sig for EU at være skeptisk. Det er især på Stillehavet, at raterne er tordnet i vejret og nået et niveau, de aldrig har været på før, men i oktober dropper Cosco-ejede OOCL aflysning af flere aflysning af flere sejladser, som kommer på et tidspunkt, hvor der går rygter om, at Kina vil sætte en stopper for ratestigningerne mellem Kina og USA.

Baggrund kort:

Rederierne tog skibe ud af sejlplanerne ved Covid-19 start. Nogle skibe blev brugt til vareopbevaring pga. nedlukning i Kina, og det gjaldt ikke mindst kølecontainere. Andre containerskibe blev konverteret til at sejle med bulkvarer, apropos konvertering af passagerfly til fragtfly. Men forbrugervæksten blev ikke har været så negativt påvirket som forventet, og så opstod aflysninger af afskibninger, hvorved priserne steg. Nu haster det ikke for rederierne at indsætte flere containerskibe pga. cost-benefit analyse viser, at det ikke betaler sig, og myndighederne ikke er enige mht. at se kritisk på aflyste sejladser og prisniveau.

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $28 til $1082. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020

 

Søfragt Asien/Europa-rater (uge 37): Tiltag mod aflyste sejladser og ratestigninger?

14-09-2020

Spotraten fortsætter kurs på mod ny trend i markedet. Men hvorfor gør den det? og hvem vil gøre noget ved det? Iflg. mediet Shippingwatch har det kinesiske transportministerium indkaldt de store containerrederier til møde om få dage. Rygte siger iflg. shippinganalytiker Lars Jensen, at det handler om tiltag mod aflyste sejladser og ratestigninger Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $12 til $1054. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020 

 

Søfragt Asien/Europa-rater (uge 36): Hvem skal betale regningen?...

07-09-2020

Alt imens spotraterrne på containerfragt når det højeste niveau længe og forventes at fortsætte måneden ud, udpeger Maersk-chef "Hvem skal betale regningen?" som det største benspænd for den grønne omstilling. Det lyder umiddelbart paradoksalt. Brancheorganisationen Bimco vurderer iflg ShippingWatch, at opturen har en udløbsdato. Holdes priserne kunstigt oppe af bl.a. lånepakker?  Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $13 til $1042. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020.

 

Søfragt Asien/Europa-rater (uge 35): Atypisk udvikling (+10%)

31-08-2020

Spotpris starter normalt på et fald nu men i stedet stiger pris og endda markant! Højeste pris i uge 35 siden 2014. Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $92 til $1029. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020

Modsat tidligere forudsigelser fra eksperter forudses nu store overskud i containerrederier. Nøgleordet er efter sigende  "stram disciplin", og det bliver fra nu af interessant at følge, om det vil gå hånd i hånd med aktivering af de miljøforbedringer, der blev sat i bero for få måneder siden. Endnu ses det kun i det små, eksempelvis vil et rederi teste biobrændsel på een af sine skibstyper. 

 

Søfragt: Opskriften på overskud

24-08-2020

Noget overraskende kom containerrederiet Maersk med et meget godt regnskab for 2. kvartal og henviste til efterspørgslen, fragtrateniveau og lav oliepris. Containerrederierne var ellers spået milliardtab pga. inaktiv flåde og ratekollaps.

I april vurderede Sea-Intelligence, at der på trods af, at lastekapacitet/skibe blev taget ud af markedet, var risiko for kollaps i raterne, hvorved containerrederierne risikerede milliardtab. Raterne ramte bunden for maj og mange sejlafgange blev aflyst, men nu er Asien/Europa-spotprisen 18% over sidste års niveau. 

Hovedoverskriften på omtalte overskud er for ITR at se kombinationen af oliepris, efterspørgsel samt at Maersks tog skibe (57 stk.) ud af driften, hvoraf de fleste blev leveret tilbage til deres ejere, dvs, Maersk kunne skære kapacitet fra, som de ikke selv ejede. 

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris stiger 2%

24-08-2020

De sidste 5 uger bød først på 2 x 1% prisfald og dernæst 3 x 1% prisstigning. Denne uge stiger pris 2%. Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $21 til $937. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020 

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris status quo

17-08-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $6 til $916. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index uge 33: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Stabil spotpris fortsætter ind i august

10-08-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $9 til $910. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index uge 32: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020

Cargolox - powered by DSV

03-08-2020

Apropos sloganet "Norway - powered by nature" burde det have været indlysende for enhver, at DSV køb af Panalpina, hvis navn er udskiftet med DSV på flyet på fotoet, at forventningerne til driftsindtjeningen for andet kvartal burde have været højere. Siden har enhver også kunne se raternes himmelflugt. Alligevel er det svært at lytte til DSV's overraskelse og ikke at sige til sig selv "No S... Sherlock" ! 

Ref. 31.7.2020 16.57 · Ritzau Finans:

- DSV’s margin per transporteret ton i Air ligger på det højeste nogensinde i andet kvartal 2020

- driftsindtjeningen for andet kvartal er 10,7 pct. over forventningerne

- indtjeningen er drevet af bedre end ventede resultater inden for Air 

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris status quo

03-08-2020

3 uger efter sidste mandagsbrev hedder Spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa $901. Bevægelser: 10-7: $920 | 17-7: $907(-$13) | 24-7: $891(-$11) | 31-7: $901(+$5). Få visuelt overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index uge 31: 2017-2020 og 2019-2020

 

Søfragt Asien/Europa-rater: "News på Cruise" 📈

13-07-2020

Containerraterne stiger støt(1,4%). Spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $13 til $920. Få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: 2017-2020 og 2019-2020 uge 28

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Stille start på 3. kvartal

06-07-2020

Containerraterne stiger 1,9 pct. Spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $17 til $907. Få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: 2017-2020 og 2019-2020 uge 27

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris flader ud - Kvartalsrater stiger

29-06-2020

Kunder med kvartalrater må spørge sig selv, hvorfor de nu oplever prisstigninger, når det sker på ryggen af spotpris marked, som er fladet ud de 4 seneste uger? Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $4 til $890. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020 uge 26

I øvrigt:

Lastbiltransport fra Østen som væsentlig konkurrent til søtransport er det seneste nye. For 2 uger siden var nyheden at godstransport på bane fra Østen kunne konkurrere med luftfragten. 

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris med lille skvulp opad

22-06-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $11 til $886. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020 uge 25

I øvrigt:

Kurven knækket - på luftfragtrater fra Frankfurt til USA. Fragtmarkedet forventer, at flere kurver snart knækker men har endnu til gode at se det. 

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris sætter sig 

15-06-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $5 til $875. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2019-2020 uge 24

I øvrigt:

Jernbanegodstransport fra Xian, som betragtes som udgangspunktet for silkevejen, til Europa har oplevet en stigning i mængderne i år som reaktion på længere luftfragtforsyningskæder (kilde: Aircargonews.net)

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris fortsætter opad 

08-06-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $17 til $880. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2019-2020 uge 23

I øvrigt:

Rederierne har haft succes med tiltag for at stabilisere markedet og dermed skabe højere fragtpriser, hvilket afspejles i jeres rateudvikling fra maj og ind i juni. Der er fortsat et ekstremt pres på kapaciteten fra Fjernøsten, hvorfor vi fortsat meget gerne ser bookinger omkring 3 uger før klardato, så vi kan sørge for, at få jeres gods afsted så snart varerne står klar hos leverandøren (kilde på transportmarkedet)

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris flugter med 2018 trend 

01-06-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $36 til $863. Bemærk: Omtrent halvdelen af Maersks containerforretning kører på langtidskontrakter, hvor fragtraterne er forhandlet på plads på forhånd. Resten af forretningen baserer sig på de aktuelle spotpriser(Kilde: Ritzau Finans). Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 uge 22 og SCFI Historik 2019-2020 uge 22

I øvrigt:

Luftfragt; Asien normaliserer stille og roligt nu her. Dette burde vi se lidt effekt af i maj måned, hvor vi vil have knap så mange ekstra omkostninger. Og endnu færre for juni. Vi skal forsætte med at godkende omkostninger udenfor normal rate, frem til midt juni. USA er en lidt anden historie. De er hårdt ramt og der er skyhøje prisstigninger! Der er en meget langsom udvikling hen mod "normalisering".(kilde på fragtmarkedet)

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris i smult vande

25-05-2020

Spotpris klarer sig faktisk forholdsvis ganske fornuftigt sammenlignet med tidligere år. Men containerrederierne sejler færre containere, så for dem er situationen alt andet end fornuftig.
Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $4 til $827. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index:

SCFI Historik 2017-2020 uge 21 og SCFI Historik 2019-2020 uge 21

I øvrigt:

Spar "spidsen af en jetjager" Hvis I har en sending der er speciel af den ene eller anden grund og formodes at koste rigtig meget mere end normalt pga. Corona tid, har ITR en mulighed, som flere og flere andre ITR kunder anvender, dog mest til luftfragt:   Det er ITR udbudsportal med linket www.itr.dk/da/om-os/my-inquiry som er foreløbig gratis for ITR kunder. ITR formidler blot tilbud fra minimum 2 fragtfirmaer, hvorefter kontakten overgår direkte mellem kunden og tilbudsgivere.

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Iøjnefaldende stigning i Spotpris

18-05-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $87 til $831. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index:

SCFI Historik 2017-2020 uge 20 og SCFI Historik 2019-2020 uge 20

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris nu den laveste i 4 år

11-05-2020

Spotprisen i Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) steg så lidt fredag, at den nu ligger lavest i forhold til samme tidspunkt i 2017, 2018 og 2019.

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $5 til $744.

Bemærk: 
I et fortsat forsøg på at skabe balance mellem udbud og efterspørgsel fortsætter transportører på tværs af alle alliancer med at aflyse afgange, hvor 30-40% af alle afgange er påvirket(Kilde: Scan Global Logistics)

Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index:

SCFI Historik 2017-2020 uge 19 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 19

 

Skriv historie - hvis du har svarene

11-05-2020

Mens lande i Europa åbner op efter Coronakrise kommer der fuld fokus på nye ideer til at løse bl.a. transportudfordringer i fremtiden:

  • Kommer der til at blive sendt mere gods med jernbane end før krisen? 
  • Bliver passagerfly, der nu er konverteret til fragtfly, ændret tilbage til passagerfly?
  • Opbygges lagre tættere på kundemarkeder, så der bliver mindre brug for just in time fragt? 
  • Bliver der yderligere transportbegrænsninger i byer? (fx. London vil prioritere cykeltransport)
  • Vinder transport med droner endnu hurtigere frem og på bekostning af hvem?
  • Hvordan skal regningen for miljøforbedringer på fragt med skib og fly samles op?
  • Hvilken rolle får statsstøtteordninger for konkurrencen på fragtmarkederne? 
  • Hvilke afledte effekter får de store besparelser i transportbranchen?
  • Hvor meget presser billig oliepris tiltag til mere miljøvenlig fragt? 
  • Hvordan forholder man sig til Kina? Bliver produktion flyttet væk fra Kina?
  • Kan der komme større uro på valutakursmarkederne, og hvordan beskytter man sig mod uro? 
  • Hvad skal erstatte fald i eksporten til lande der er økonomisk hårdt ramte?
  • Hvor stærkt står Storbritannien i BREXIT forhandlinger i de kommende uger? 
  • Hvordan vil Covid-19 og olieprisudvikling smitte af på Ruslands udenrigspolitik?
  • Hvordan påvirker Covid-19 restriktioner flygtningelejre og -strømme?

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris fortsætter nedad

04-05-2020

Kun 2 gange i 2020 er spotprisen i Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) steget, men fredag var ikke 3. gang.

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt 1,9% til $739, og nu ligger kun 3 pct. højere end på samme tidspunkt sidste år

Samtidig er det tankevækkende, at kunder oplever, at der kan gå så lang tid til at gods afskibes pga. aflyste afgange, eksempelvis 2 uger, at alternativ løsning med tog i stigende grad nu anvendes. Man kan undre sig over, at der ikke indsættes flere containerskibe og at spotpris ikke stiger. Måske er det oliepriskollaps og at efterspørgsel stadig for lille til, hvad en højere spotpris kan bære? 

Situationens alvor med manglende fragt understreges også af stigende antal fyringer af medarbejdere hos flere speditions-/logistikselskaber, illustreret af bl.a. spareplan med 3000 fyringer hos DSV Panalpina.

Grundet olieprisen sejles nu syd om Afrika på visse services mellem Europa og Asien!

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Forudset prisstigning bekræftet

27-04-2020

Akkurat som i samme uge i de fleste tidligere år steg spotprisen på containerfragt fra Asien til Nordeuropa. Den eneste forskel i år er, at stigningen er mindre end normalt. Covid19 må tilskrives som den primære årsag og i mindre grad, at især Nordeuropa samtidig åbner op.

Bemærk: Maersks globale salgschef Shereen Zarkani udtaler iflg. Shippingwatch, at koncerner rask væk betaler Maersk for at forsinke transporten af deres varer i kamp mod overfyldte lagerhaller.

Asien/Europa-spotpris ligger nu 5 pct. højere end på samme tidspunkt sidste år, hvor raten var $717.

Klik her og se

SCFI Historik 2017-2020 uge 17 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 17

 

 

Søfragt: Prisstigning om 1 uge?

20-04-2020

Det er svært at forestille sig en prisstigning om 1 uge, således at den normale trend fra alle tidligere år følges. Bemærk dog, at der nu er 20% flere havnekald i Kina end i samme periode sidste år, samtidig med at havneterminalerne i Europa bliver presset på kapaciteten de kommende uger, eftersom varer bestilt før nedlukning af Europa er begyndt at ankomme.

Spotprisen på containerfragt fra Asien til Nordeuropa faldt fredag med $9 til $725 pr. TEU. Asien/Europa-rate ligger dog stadig - til trods for flere ugers fald - ca. 14 pct. højere end på samme tidspunkt sidste år.

Klik her og se

SCFI Historik 2017-2020 uge 16 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 16

 

Søfragt: Efterspørgsel falder hurtigere end udbud

13-04-2020

Flertallet af olieproducerende lande har netop besluttet af reducere produktion med 10% i maj og juni, men det er usikkert, hvilken indflydelse det kan få på fragtmarkedet, idet efterspørgslen fortsat forventes at falde, apropos fald i fragtrater trods voksende flåde af inaktive containerskibe.  

Iflg. Alphaliner står containerindustrien står over for den værste kapacitetskrise nogensinde pga størrelsen af den inaktive flåde af containerskibe i de kommende uger. På trods at lastekapacitet/skibe tages ud af markedet vurderer Sea-Intelligence, at der også er risiko for kollaps i raterne, hvorved containerrederiderne risikerer milliardtab pga. både inaktiv flåde og ratekolaps.

Raten i Shanghai Containerized Freight Index faldt fredag med $16 pr. TEU til $734 pr. TEU.

I 2020 er raten kun steget 1 gang. Siden januar er raten faldet med i alt $390 pr. TEU, som svarer til 35%.

Næste uge er trend normalt, at der også er et fald, men om 2 uger er det spændende at følge, om der sker yderligere fald, således at den normale trend med ratestigning brydes.

Klik her og se

SCFI Historik 2017-2020 uge 15 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 15

 

Luftfragt: Mindre udbud presser fragtrater op

13-04-2020

Eftersom andelen af den inaktive flåde af passagerfly er nærmest 100%, kan det i øjeblikket mærkes, hvor stor en rolle, som passagerfly spillede på fragtmarkedet før corona-krisen.

Efterspørgslen på luftfragtkapacitet er på de fleste områder større end udbudet af fly, som helt eller delvis medtager gods. Det betyder, at der er mere arbejde for hver transport, og priser kan stedvis være flere gange højere end normalt.

Apropos:
Luftfragt fortsætter med at optrappe beredskabsoperationer (kilde: Aircargonews 09/04/2020)
Klik her og læs videre.

 

Søtransport: Rater falder igen før helligdage

03-04-2020

Spotpriserne på containerfragt fra Asien og ud i verden faldt igen, viser en frisk opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange, der opgør rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI).

For de tunge ruter mellem Asien og Nordeuropa, der vejer 20 pct. i indekset, landede raten på 750 dollar per tyvefodscontainer (teu). Det svarer til et fald på 14 dollar per teu. Faldet i Asien/Europa-raterne var det fjerde på stribe, og raterne her er nu 33 pct. lavere end i starten af januar 2020.

Containerraterne holder sig dog oppe i forhold til raterne på samme tidspunkt i 2018 og 2019 - på trods af olieprisfald, coronavirus, faldende efterspørgsel og containerrederierne tager skibe ud af drift. 

Klik her og se flere detaljer i rateindekset

SCFI Historik 2017-2020 uge 14 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 14

 

Søtransport: ITR SCFI U13 UPDATE

27-03-2020

Raten i Shanghai Containerized Freight Index faldt med $33 pr. TEU til $764 pr. TEU.

Fra uge 1 til uge 13 er raten faldet til indeks 68, svarende til 32 procent.

Klik her og se

SCFI Historik 2017-2020 uge 13 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 13

 

Flyselskaber fylder passagersæder med gods for at imødekomme efterspørgslen

Luftfragt Asien/Europa

Lufthansa, Austrian Airlines og LATAM har læsset passagersæder med gods op, da de forsøger at holde deres fly så fulde som muligt. (kilde: Aircargonews 25/03/2020). 

Klik her og se foto.

 

Transportbranchen er udfordret - både negativt og positivt

23-03-2020

Især 2 dele af fragtmarkedet oplever stor efterspørgsel. Det er flyselskaber, der primært baserer sig på primært godstransport og har egne fly, dvs. cargo airlines, herunder også kurerselskaberne, og det er budkørsel/pakketransportfirmaer, hvor øget nethandel har en stor positiv afsmitning.

Til gengæld er containerrederibranchen meget negativt udfordret, idet flåden af inaktive containerskibe rammer nye højder. Feeder operatører reducerer deres kapacitet eftersom effekten af de mange aflyste Asien - Europa sejlplaner er begyndt at kunne mærkes i Europa med færre skibe, der ankommer fra Kina efter udbruddet af COVID-19 virus.

Grænseoverskridende vejtransport spås at blive negativt påvirket pga. falden efterspørgsel (eksempelvis lukker Italien ikke-livsnødvendig vareproduktion) og sværere vilkår for lastbilchauffører trods lempelse af køre-/hviletidsvilkår. Denne "kinesiske måde" kopieres formentlig af andre lande, apropos forsamlinger på mere end 2 personer i Tyskland udenfor hjemmet eller på arbejde nu ikke er tilladt.

 

Ref. Supply chain efter COVID-19 virus / Globaliseringen, som vi kendte den i fortiden, er slut

ITR har længe forudsagt, at supply chain har brug for at blive ændret, så den er mindre følsom. Dybest set handler det om, at produktion og lagre i højere grad bør decentraliseres, og at JIT(Just in time) margin ikke er så lille, at varer under transport medregnes som effektiv lagertid, dvs. effektivisering har gjort Supply chain for følsom.

Bøger om SCM skal altså skrives om, og Supply Chain Managers udfordringer er store både i fremtiden og lige nu, - apropos mangel på kritiske varer som værnemidler og testudstyr, og store flyselskaber som Emirates, der nu indstiller alle deres aktiviteter med passagerfly, der også medbringer tidskritisk gods. De internationale forsyningslinjer er nærmest brudt sammen....   

Ifølge ekspert Alex Capri, der blandt andet har karriere bag sig som direktør for revisionsfirmaet KPMG, at virksomhedernes forsyningskæder står overfor en omvæltning. Nu er virksomheder begyndt at kigge nye steder hen for at kunne opretholde de nødvendige forsyningskæder, og ifølge Alex Capri vil der være en stor omstrukturering i vente.

 

Ref. Søtransport: ITR SCFI U12 UPDATE

Raten i Shanghai Containerized Freight Index faldt med $30 pr. TEU til $797 pr. TEU.

Klik her og se

SCFI Historik 2017-2020 uge 12 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 12

 

Søtransport: ITR SCFI U11 UPDATE

13-03-2020

Raten i Shanghai Containerized Freight Index faldt med $3 pr. TEU til $827 pr. TEU.

Mangel på equipment(lastekapacitet), forvirring blandt rederierne, olieprisfald/-krig og coronavirus udvikling udenfor Kina antages at være årsager til status quo udvikling.

Bemærk at der er en positiv udvikling i Kina mht. coronavirus og antal fabrikker, der er i fuld drift.

Klik her og se SCFI Historik 2017-2020 uge 11 og SCFI Historik 2019-2020 uge 11

 

Søtransport: ITR SCFI U10 UPDATE

6-03-2020

Raten i Shanghai Containerized Freight Index stiger med $26 pr. TEU til $830 pr. TEU.

Det er en meget atypisk udvikling, idet lignende ikke er sket før på dette tidspunkt i 9-årsperioden 2011-2020. Alt peger på, at udvikling skyldes især coronavirus udvikling udenfor Kina.

Klik her og se SCFI Historik 2017-2020 uge 10 og SCFI Historik 2019-2020 uge 10

 

Fortsat positiv udvikling i Kina

02-03-2020

Bortset fra at rederier og flyselskaber er trængte, er der også positive sider.

Raten i Shanghai Containerized Freight Index fortsætter fald til $804 pr. TEU. Set i forhold til alle tidligere år siden 2017 skyldes udvikling lavsæson (slack season) og ikke COVID-19.

Sammenlignet med sidste fredag (21. februar) er det samlede antal fabrikker med fuld produktion næsten fordoblet(fra 1022 til 1923 fabrikker), og antallet af mindre end fulde produktion steg 37%(fra 3068 til 4207 fabrikker). Andelen af fabrikker med fuld produktion er øget fra 25% til 31%. Det positive udvikling sker bl.a. i takt med godkendelse fra de lokale myndigheder.

 

COVID-19 presser danske eksportører

24-02-2020

Efter 2 uger med kinesisk nytår fik danske eksportfirmaer desværre ubehagelige overraskelser i form af usete højere fragtpriser til Asien. Priser på luftfragt til Kina er aktuelt meget dyrt, så i øjeblikket vurderes togtransport seriøst, men også det er meget dyrt. Og et større pristillæg er kommet på søfragt til Asien. 

Raten i Shanghai Containerized Freight Index er nu $834, som er cirka samme pris($831) som i samme uge i 2019, men kun 25% af de genåbnede fabrikker kører for fuld kraft, og rederier aflyser afgange.

Iflg. China Briefing forventes, "at fabrikkerne vil vende tilbage til mindst 80 procent kapacitet inden d. 24. februar - forudsat at deres umiddelbare arbejdsstyrke, leverandører og distributører ikke er placeret i eller i nærheden af Hubei-provinsen"

Vejtransport i Kina er genoptaget dvs. "normal" nu, forlyder det, da de fleste af chaufførerne fra forskellige provinser allerede har passeret 14-karantæne periode. Der er temperaturkontrolpunkter ved hvert grænsedistrikt, på motorveje og andre veje, før bilisterne kan komme ind. Politiet har også gjort brug af big data fra chaufførernes mobiltelefoner til at vide præcis, hvor de har været i de inficerede områder.

De fleste lagre er genåbnet med en kvote for arbejdstagere, som generelt stadig er mindre end normalt. Men da det er årets lavsæson (slack season), både for eksport, import og indenlandsk distribution, er virkningen ikke mærkbar.

OBS! Coronavirus vil ikke overleve længe på overflader. Der er ingen reel risiko for smitte via pakker og bagage, som har været undervejs i flere dage og ved meget svingende temperaturer(kilde: Sundhedsstyrelsen)

Klik på disse links for at få et overblik:

Andre nyttige links:

 

Søtransport: ITR SCFI U07 UPDATE

17-02-2020

Efter 3 uger med samme rate i indeks(969 USD) kom der i uge 7 et historisk stort prisfald på 119 USD per TEU, så index raten nu er 850 USD per TEU. Helt præcist skal man 3 år og 14 måneder tilbage, dvs. i 2016, for at finde et prisfald i en uge, som var større.

Meldinger fra nogle aktører på markedet går bl.a. på genoptagelse af normal drift mandag den 17. samtidig med aflysninger af afgange, så prisfaldet kan være svært at forklare, men overkapacitet hos containerrederierne, der i forvejen har tabt penge på det seneste, er givetvis en af årsagerne.

Klik på disse links for at få et overblik:

Mediet Shippingwatch skriver "Faldet i Asien/Europa-raterne var det syvende på stribe, og raterne her er nu 21 pct. lavere end på samme tidspunkt sidste år. Men ifølge SCFI/ITR har der kun været 4 fald siden prisstigningen fra uge 52 til uge 1, og raten nu på 850 USD er kun 13% lavere end rate (USD 906) samme tidspunkt sidste år. Det er altså mere værd at holde øje med ITR Ugebrev! 

Bemærk endelig også at nogle rederier udskyder/forsinker installation af miljøsystemer pga. Coronavirus.

 

Søtransport: ITR SCFI U06 UPDATE

7-02-2020

Klik her for at se opdateret historik. Som bekendt er situation status quo. Det ses, at det også har været sådan i tidligere år, selv om årsagen er er forskellig(i år: coronavirus udbrud).

 

Status quo mandag d. 3. februar 2020...

31-01-2020

På overfladen er betyder mandag d. 3. februar 2020 status quo, når folk møder på arbejde, men under overfladen forholder det sig anderledes.

1. Brexit. Storbritannien har pr. 31. januar 2020 forladt EU.

Alle EU’s regler vil fortsat gælde for britiske borgere og virksomheder, og forhold og rettigheder i øvrigt vil være uændrede i overgangsperioden indtil 31.12.2020

2. Shanghai Containerized Freight Index(SCFI) uændret

Kinesisk nytår er blevet forlænget på grund af coronavirus udbrud, hvorfor SCFI rate om 1 uge også forventes uændret.

Klik her for at se opdateret historik efter status quo fredags(uge 5).

Klik her og se 2019-2020 historik.

3. Modstridende meldinger om ekstraordinært bunkertillæg

Rederier som Hapag-Lloyd og Maersk har iflg. ShippingWatch sendt regning på ekstraordinært bunkertillæg videre til kunderne i januar pga. prisstigninger på lavsvovlholdig olie. Men samtidig vurderer både analysehuset Sea-Intelligence og analytiker, at rederierne enten ikke at lykkedes eller kæmper med at sende regningen videre til kunderne, dvs. situation er uændret.

 

Søtransport: ITR SCFI U04 UPDATE

27-01-2020

Klik her for at se opdateret historik efter fald på 41 USD per. TEU i fredags(uge 4).

Efter at pris toppede i uge 1 med USD 1124, er raten faldet for 3. uge i træk til USD 969, som er tæt på samme niveau som i 2019 (USD 960).

Ift. til 2019, hvor raten i uge 2-3-4 faldt med i alt USD 36 rate, er raten faldet med i alt USD 155 i samme periode i 2020! Klik her og se 2019-2020 historik.

 

Søtransport: ITR SCFI U03 UPDATE

19-01-2020

Klik her for at se opdateret historik efter fald på 48 USD per. TEU i fredags(uge 3).

Klik her og se 2019-2020 historik.

 

Søtransport: ITR SCFI U02 UPDATE

13-01-2020

Klik her for at se opdateret historik efter fald på 66 USD per. TEU i fredags(uge 2).

Faldet afslutter 6 uger i træk med prisstigning i indekset.

Ligesom i 2016-2017 årsskiftet hvor raten toppede, falder raten atter igen! Klik her og se 2016-2020 historik.

 

Søtransport: ITR SCFI U01 UPDATE

06-01-2020

Klik her for at se opdateret historik efter stigning på 97 USD per. TEU i fredags(uge 1).

Det er den højeste pris i indeks siden december 2016! Klik her og se 2016-2020 historik.

 

Jubilæum: ITR fejrer 30. års jubilæum

01-01-2020

1. januar 2020 er det 30 år siden, ITR blev etableret. Klik her for at se opslag på LinkedIn.

 

Søtransport: Betaler kunder markedsprisen?

30-12-2019

Klik her for at se sammenligning mellem SCFI rater og kvartalsbaseret kunderater. Begge tal er inkl. pristillæg i USD valuta

Billedet for e seneste 24 måneder viser, at kunder med kvartalspriser betaler ikke ser ud til at få gavn af prisfald i lavsæsoner men betaler en stabil og pris på højde med SCFI rater i højsæson.

ITR anbefaler derfor kunder med kvartalspriser, at de i samarbejde med transportfirmaet for låst deres nuværende rater til SCFI. Der er flere måder at gøre det på, og som ITR kan eksemplificere for kunder, alt efter transportmønster, dvs. model afhænger af hvornår og hvor mange TEU eller CBM, der sendes i 12 mdrs. periode.

Ses bort fra transportmønsteret:

Nogle kunder har låst deres rater til Indeks/SCFI på basis af gennemsnit i forgående periode, hvilket betyder, at pris i lavsæson smitter af på pris i højsæson og omvendt(model 1), mens andre kunder har en direkte rabat på Indeks/SCFI(model 2). En helt 3. kundegruppe har månedsafregning på basis af gennemsnit af pris i indeværende måned i Indeks/SCFI(model 3).

Apropos: Model 1 anvender nogle kunder også på udregning af olietillæg på vejtransport

 

Søtransport: ITR SCFI U52 UPDATE

30-12-2019

Klik her for at se opdateret historik efter stigning på 83 USD per. TEU i fredags(uge 52).

 

Søtransport: ITR SCFI U51 UPDATE

21-12-2019

Klik her for at se opdateret historik efter stigning på 51 USD per. TEU i fredags(uge 51).

Se her desuden afstand til samme pris i samme uger i 2018. Det er tydeligt, at 2019 priserne distancerer sig mere og mere højere end i 2018.

 

Søtransport: ITR SCFI U50 UPDATE

16-12-2019

Klik her for at se opdateret historik efter stigning på 93 USD per. TEU i fredags(uge 50).

 

Generelt: Historisk klimalov er landet - men hvilket arbejde venter forude?

16-12-2019

Klik her for at læse udtalelse fra ITD, tirsdag 10. december 2019. Bemærk især denne sætning fra Carina Christensen, administrerende direktør i ITD: Der skal være en klar sammenhæng mellem den strategi, vi lægger for blandt andet satsning på bestemte drivmidler, køretøjsteknologi og investeringer i infrastruktur frem mod 2030.

ITD er de professionelle transport- og logistikvirksomheders brancheorganisation, og de varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk, nationalt og internationalt.

ITR bemærker, at ITD kun har fået til opgave at levere branchens bud på, hvordan landtransportsektoren kan bidrage til at reducere udledningen af drivhusgasser frem mod 2030 / indgår i Klimapartnerskabet for Landtransport.

Hvem, som får til opgave at levere branchens bud på, hvordan sø- og lufttransportsektorerne kan bidrage, bliver interessant af følge.

Alle sektorer fokuserer på mere miljøvenligt brændstof og teknologiske hjælpemidler tilsammen med fokus på nye transportkorridorer, dvs. infrastrukturer. Og som altid er det spørgsmålet om, hvem som kan og vil bidrage med de økonomiske investeringer, apropos FN's netop overståede klimakonference i Madrid.

Med udsigt til stadige hyppigere klimatiske kriser, forudser ITR, at ændringer i forsyningskæderne også bliver nødvendige, men at de ændringer kommer til at have både hurtigere og positiv effekt på miljøet, dvs. med bl.a. decentralisering af lagre vil transportvolumen mellem kontinenter blive fordelt på færre transporter.

 

Code of conduct(CoC): Kender du til Danske Speditørers lancering af ny Code of Conduct?

16-12-2019

Klik her for at se Danske Speditører CoC, som  blev lanceret i maj 2019.

 

Søtransport: ITR SCFI U49 UPDATE

9-12-2019

Klik her for at se opdateret historik efter stigning på 34 USD per. TEU i fredags(uge 49). I samme uge oplevede transportkunder en prisstigning pga. indførsel af IMO tillæg. Stigning i uge 49 på 4% er stort set magen til procentstigning i både 2017 og 2018, dvs. følger man selve trenden, er der ikke noget nyt at berette.

 

Vejtransport og ekspres: Tøvende erhvervsklima smitter af på fragtprisforhandling

9-12-2019

Trenden er, at transportkunder indgår 2-årsaftaler og uden signifikante prisændringer. En af årsagerne formodes at være, at transportfirmaerne mærker, at deres kunder oplever et tøvende eksportmarked, og som smitter af på prisudviklingen, selv om transportfirmaerne officielt melder prisstigninger ud. Nøgleordet er derfor kontinuitet i samarbejdet med transportkunderne. En anden og ikke uvæsentlig årsag til, at transportfirmaerne tøver, kan være, at mange transportfirmaer har oplevet udskiftning af ellers trofaste medarbejdere, så man ønsker ikke at ”rokke ved båden” pga. ny ”besætning på broen”.

 

OBS! Visse konsulentfirmaer anbefaler deres kunder 2 års prisaftaler og hvor deres honorar baseret på forventet besparelse flere år frem. Der kan derfor også være et økonomisk incitament fra 3. part om længerevarende aftaler.

 

Vejtransport: Lovkrav i Danmark fra den 1. januar 2020 for forsendelser til og i Danmark

9-12-2019

Forhandling af fragtaftaler vedr. varebilkørsel, dvs. lokal budkørsel og national udbringning af pakker pr. 1. januar 2020 påvirkes direkte med pristillæg eller indirekte af lovkrav fra Færdselsstyrelsen, som blev indført allerede i juli 2019.

Klik her og læs om detaljerne på https://www.varebilskrav.dk/ - Det handler om, at varebiler og vogntog med en tilladt totalvægt på over 2.000 kg til og med 3.500 kg, som fragter gods med en samlet vægt på over 11 kg pr. stykgods, skal være omfattet af godskørselsloven.

 

Generelt: Skærpede regler til transportdokumentation for momsfritagelse ved eksport til EU

9-12-2019

Nye skærpede regler til transportdokumentation for momsfritagelse ved eksport i EU, er rettet mod transportarrangøren, dvs. transportkunden, og ikke speditøren. 

DASP har udsendt vedhæftet skrivelse til deres medlemmer.

Transportkundernes brancheorganisationer formodes ligeledes at have lavet vejledning til deres medlemmer, og det anbefales, at I som kunder retter henvendelse dertil.

 

Luftfragt: Prisfald på Fuel tillæg på luftfragt ud af Hong Kong blev mindre

9-12-2019

Klik her og se rettet historik. Sidste uge var overskriften om prisfald var stort eller ej. Nu er mindre prisfald, som også samtidig blev antydet, blevet bekræftet. 

 

Søtransport: Nyt i øvrigt

9-12-2019

  • Containerrederiernes udslip af CO2 ligner et kaos af forkerte tal
  • Bimco: Laveste containervækst i flere år kan få betydning for brændstoftillæg
  • Topchef om shippings klimaproblemer: "Lad os være ærlige. Vi er ikke forberedte"

(kilde: Shippingwatch)

 

ITR SCFI U48 UPDATE

2-12-2019

For kun 2. uge i 2019 bryder indeks "loftet" og er højere end pris i samme uge de sidste 2 år. Se her 

Pris på diesel, målt på gennemsnit, ser ud til at blive den højeste siden 2016

2-12-2019

Klik her og se, at Diesel inkl. moms har haft et højt prisniveau i 2019. De viste tal er gennemsnitspris pr. måned. Mandag den 2. december er listepris kr. 11,29, dvs. pris går opad modsat andre år.

Transportfirmaernes udregning af priser på olietillæg på både indenrigs og udenrigs vejtransport baserer sig HELT eller DELVIS på priser som disse. Flere af ITR's kunder har priser på olietillæg hos deres transportfirmaer, som er direkte forbundet(udregningsmæssigt) med disse nøgletal og er derfor højest relevante af monitorere.

 

Fald på pris på Fuel tillæg på luftfragt ud af Hong Kong ?

1-12-2019

Klik her og se historik. December 2019 priser(kilde: Hong Kong Air Cargo) er endnu ikke bekræftet. Fra anden side er disse December rater oplyst: Fuel i dec vil være HKD 1,1/kg for langdistance(long haul) og HKD 0,4/kg for kort distance(short haul).

 

Udvidelse af aftaleperiode for gebyr mekanisme for fragt brændstof(fuel) fra ultimo 2019 til ultimo juni 2022

1-12-2019

Mange kender til, at fuel tillæg ud af Hong Kong er stort set ens blandt fragtselskaber men de færreste ved sikkert ikke, at den gebyr mekaniske, som styres af regeringen for den særlige forvaltnings region Hongkong / Civil Aviation Department(CAD), var planlagt til at udløbe ultimo 2019, men at periode for aftale om gebyr mekaniske er forlænget til 2022. Læs mere

 

ITR SCFI U47 UPDATE

25-11-2019

Mindre fald i indeks i uge 47 men se her, at det er 31. uge i træk, at pris er under 2018 niveau. 

Incoterms 2020 - forventede ændringer

30-09-2019

I forbindelse med at ICC, International Chamber of Commerce, er undervejs med introduktionen af Incoterms 2020, som forventes frigivet sidst på året 2019 inden fejringen af ICCs 100 års jubilæum, vil vi her gøre opmærksom på nogle af de væsentlige ændringer, som der forventes at ske i forhold til Incoterms 2010. Læs mere

Ny kontrakt med IDEMIA

Det er med stolthed, at vi i dag kan annoncere, at vores kunde, IDEMIA, har underskrevet kontrakt med os om et globalt fragtindkøbsprojekt vedrørende luftfragt og sikker transport. LÆS MERE