Nyheder

Vi leverer ugentlige nyheder om søfragt udvikling samt andre markedsnyheder, som er relevante for ITR kundeprofiler.

 


Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris med lille skvulp opad

22-06-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $11 til $886. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 og 2019-2020 uge 25

I øvrigt:

Kurven knækket - på luftfragtrater fra Frankfurt til USA. Fragtmarkedet forventer, at flere kurver snart knækker men har endnu til gode at se det. 

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris sætter sig 

15-06-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $5 til $875. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2019-2020 uge 24

I øvrigt:

Jernbanegodstransport fra Xian, som betragtes som udgangspunktet for silkevejen, til Europa har oplevet en stigning i mængderne i år som reaktion på længere luftfragtforsyningskæder (kilde: Aircargonews.net)

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris fortsætter opad 

08-06-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $17 til $880. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2019-2020 uge 23

I øvrigt:

Rederierne har haft succes med tiltag for at stabilisere markedet og dermed skabe højere fragtpriser, hvilket afspejles i jeres rateudvikling fra maj og ind i juni. Der er fortsat et ekstremt pres på kapaciteten fra Fjernøsten, hvorfor vi fortsat meget gerne ser bookinger omkring 3 uger før klardato, så vi kan sørge for, at få jeres gods afsted så snart varerne står klar hos leverandøren (kilde på transportmarkedet)

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris flugter med 2018 trend 

01-06-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $36 til $863. Bemærk: Omtrent halvdelen af Maersks containerforretning kører på langtidskontrakter, hvor fragtraterne er forhandlet på plads på forhånd. Resten af forretningen baserer sig på de aktuelle spotpriser(Kilde: Ritzau Finans). Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik 2017-2020 uge 22 og SCFI Historik 2019-2020 uge 22

I øvrigt:

Luftfragt; Asien normaliserer stille og roligt nu her. Dette burde vi se lidt effekt af i maj måned, hvor vi vil have knap så mange ekstra omkostninger. Og endnu færre for juni. Vi skal forsætte med at godkende omkostninger udenfor normal rate, frem til midt juni. USA er en lidt anden historie. De er hårdt ramt og der er skyhøje prisstigninger! Der er en meget langsom udvikling hen mod "normalisering".(kilde på fragtmarkedet)

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris i smult vande

25-05-2020

Spotpris klarer sig faktisk forholdsvis ganske fornuftigt sammenlignet med tidligere år. Men containerrederierne sejler færre containere, så for dem er situationen alt andet end fornuftig.
Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt $4 til $827. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index:

SCFI Historik 2017-2020 uge 21 og SCFI Historik 2019-2020 uge 21

I øvrigt:

Spar "spidsen af en jetjager" Hvis I har en sending der er speciel af den ene eller anden grund og formodes at koste rigtig meget mere end normalt pga. Corona tid, har ITR en mulighed, som flere og flere andre ITR kunder anvender, dog mest til luftfragt:   Det er ITR udbudsportal med linket www.itr.dk/da/om-os/my-inquiry som er foreløbig gratis for ITR kunder. ITR formidler blot tilbud fra minimum 2 fragtfirmaer, hvorefter kontakten overgår direkte mellem kunden og tilbudsgivere.

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Iøjnefaldende stigning i Spotpris

18-05-2020

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $87 til $831. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index:

SCFI Historik 2017-2020 uge 20 og SCFI Historik 2019-2020 uge 20

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris nu den laveste i 4 år

11-05-2020

Spotprisen i Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) steg så lidt fredag, at den nu ligger lavest i forhold til samme tidspunkt i 2017, 2018 og 2019.

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa steg $5 til $744.

Bemærk: 
I et fortsat forsøg på at skabe balance mellem udbud og efterspørgsel fortsætter transportører på tværs af alle alliancer med at aflyse afgange, hvor 30-40% af alle afgange er påvirket(Kilde: Scan Global Logistics)

Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index:

SCFI Historik 2017-2020 uge 19 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 19

 

Skriv historie - hvis du har svarene

11-05-2020

Mens lande i Europa åbner op efter Coronakrise kommer der fuld fokus på nye ideer til at løse bl.a. transportudfordringer i fremtiden:

  • Kommer der til at blive sendt mere gods med jernbane end før krisen? 
  • Bliver passagerfly, der nu er konverteret til fragtfly, ændret tilbage til passagerfly?
  • Opbygges lagre tættere på kundemarkeder, så der bliver mindre brug for just in time fragt? 
  • Bliver der yderligere transportbegrænsninger i byer? (fx. London vil prioritere cykeltransport)
  • Vinder transport med droner endnu hurtigere frem og på bekostning af hvem?
  • Hvordan skal regningen for miljøforbedringer på fragt med skib og fly samles op?
  • Hvilken rolle får statsstøtteordninger for konkurrencen på fragtmarkederne? 
  • Hvilke afledte effekter får de store besparelser i transportbranchen?
  • Hvor meget presser billig oliepris tiltag til mere miljøvenlig fragt? 
  • Hvordan forholder man sig til Kina? Bliver produktion flyttet væk fra Kina?
  • Kan der komme større uro på valutakursmarkederne, og hvordan beskytter man sig mod uro? 
  • Hvad skal erstatte fald i eksporten til lande der er økonomisk hårdt ramte?
  • Hvor stærkt står Storbritannien i BREXIT forhandlinger i de kommende uger? 
  • Hvordan vil Covid-19 og olieprisudvikling smitte af på Ruslands udenrigspolitik?
  • Hvordan påvirker Covid-19 restriktioner flygtningelejre og -strømme?

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Spotpris fortsætter nedad

04-05-2020

Kun 2 gange i 2020 er spotprisen i Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) steget, men fredag var ikke 3. gang.

Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viste, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa faldt 1,9% til $739, og nu ligger kun 3 pct. højere end på samme tidspunkt sidste år

Samtidig er det tankevækkende, at kunder oplever, at der kan gå så lang tid til at gods afskibes pga. aflyste afgange, eksempelvis 2 uger, at alternativ løsning med tog i stigende grad nu anvendes. Man kan undre sig over, at der ikke indsættes flere containerskibe og at spotpris ikke stiger. Måske er det oliepriskollaps og at efterspørgsel stadig for lille til, hvad en højere spotpris kan bære? 

Situationens alvor med manglende fragt understreges også af stigende antal fyringer af medarbejdere hos flere speditions-/logistikselskaber, illustreret af bl.a. spareplan med 3000 fyringer hos DSV Panalpina.

Grundet olieprisen sejles nu syd om Afrika på visse services mellem Europa og Asien!

 

Søfragt Asien/Europa-rater: Forudset prisstigning bekræftet

27-04-2020

Akkurat som i samme uge i de fleste tidligere år steg spotprisen på containerfragt fra Asien til Nordeuropa. Den eneste forskel i år er, at stigningen er mindre end normalt. Covid19 må tilskrives som den primære årsag og i mindre grad, at især Nordeuropa samtidig åbner op.

Bemærk: Maersks globale salgschef Shereen Zarkani udtaler iflg. Shippingwatch, at koncerner rask væk betaler Maersk for at forsinke transporten af deres varer i kamp mod overfyldte lagerhaller.

Asien/Europa-spotpris ligger nu 5 pct. højere end på samme tidspunkt sidste år, hvor raten var $717.

Klik her og se

SCFI Historik 2017-2020 uge 17 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 17

 

 

Søfragt: Prisstigning om 1 uge?

20-04-2020

Det er svært at forestille sig en prisstigning om 1 uge, således at den normale trend fra alle tidligere år følges. Bemærk dog, at der nu er 20% flere havnekald i Kina end i samme periode sidste år, samtidig med at havneterminalerne i Europa bliver presset på kapaciteten de kommende uger, eftersom varer bestilt før nedlukning af Europa er begyndt at ankomme.

Spotprisen på containerfragt fra Asien til Nordeuropa faldt fredag med $9 til $725 pr. TEU. Asien/Europa-rate ligger dog stadig - til trods for flere ugers fald - ca. 14 pct. højere end på samme tidspunkt sidste år.

Klik her og se

SCFI Historik 2017-2020 uge 16 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 16

 

Søfragt: Efterspørgsel falder hurtigere end udbud

13-04-2020

Flertallet af olieproducerende lande har netop besluttet af reducere produktion med 10% i maj og juni, men det er usikkert, hvilken indflydelse det kan få på fragtmarkedet, idet efterspørgslen fortsat forventes at falde, apropos fald i fragtrater trods voksende flåde af inaktive containerskibe.  

Iflg. Alphaliner står containerindustrien står over for den værste kapacitetskrise nogensinde pga størrelsen af den inaktive flåde af containerskibe i de kommende uger. På trods at lastekapacitet/skibe tages ud af markedet vurderer Sea-Intelligence, at der også er risiko for kollaps i raterne, hvorved containerrederiderne risikerer milliardtab pga. både inaktiv flåde og ratekolaps.

Raten i Shanghai Containerized Freight Index faldt fredag med $16 pr. TEU til $734 pr. TEU.

I 2020 er raten kun steget 1 gang. Siden januar er raten faldet med i alt $390 pr. TEU, som svarer til 35%.

Næste uge er trend normalt, at der også er et fald, men om 2 uger er det spændende at følge, om der sker yderligere fald, således at den normale trend med ratestigning brydes.

Klik her og se

SCFI Historik 2017-2020 uge 15 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 15

 

Luftfragt: Mindre udbud presser fragtrater op

13-04-2020

Eftersom andelen af den inaktive flåde af passagerfly er nærmest 100%, kan det i øjeblikket mærkes, hvor stor en rolle, som passagerfly spillede på fragtmarkedet før corona-krisen.

Efterspørgslen på luftfragtkapacitet er på de fleste områder større end udbudet af fly, som helt eller delvis medtager gods. Det betyder, at der er mere arbejde for hver transport, og priser kan stedvis være flere gange højere end normalt.

Apropos:
Luftfragt fortsætter med at optrappe beredskabsoperationer (kilde: Aircargonews 09/04/2020)
Klik her og læs videre.

 

Søtransport: Rater falder igen før helligdage

03-04-2020

Spotpriserne på containerfragt fra Asien og ud i verden faldt igen, viser en frisk opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange, der opgør rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI).

For de tunge ruter mellem Asien og Nordeuropa, der vejer 20 pct. i indekset, landede raten på 750 dollar per tyvefodscontainer (teu). Det svarer til et fald på 14 dollar per teu. Faldet i Asien/Europa-raterne var det fjerde på stribe, og raterne her er nu 33 pct. lavere end i starten af januar 2020.

Containerraterne holder sig dog oppe i forhold til raterne på samme tidspunkt i 2018 og 2019 - på trods af olieprisfald, coronavirus, faldende efterspørgsel og containerrederierne tager skibe ud af drift. 

Klik her og se flere detaljer i rateindekset

SCFI Historik 2017-2020 uge 14 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 14

 

Søtransport: ITR SCFI U13 UPDATE

27-03-2020

Raten i Shanghai Containerized Freight Index faldt med $33 pr. TEU til $764 pr. TEU.

Fra uge 1 til uge 13 er raten faldet til indeks 68, svarende til 32 procent.

Klik her og se

SCFI Historik 2017-2020 uge 13 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 13

 

Flyselskaber fylder passagersæder med gods for at imødekomme efterspørgslen

Luftfragt Asien/Europa

Lufthansa, Austrian Airlines og LATAM har læsset passagersæder med gods op, da de forsøger at holde deres fly så fulde som muligt. (kilde: Aircargonews 25/03/2020). 

Klik her og se foto.

 

Transportbranchen er udfordret - både negativt og positivt

23-03-2020

Især 2 dele af fragtmarkedet oplever stor efterspørgsel. Det er flyselskaber, der primært baserer sig på primært godstransport og har egne fly, dvs. cargo airlines, herunder også kurerselskaberne, og det er budkørsel/pakketransportfirmaer, hvor øget nethandel har en stor positiv afsmitning.

Til gengæld er containerrederibranchen meget negativt udfordret, idet flåden af inaktive containerskibe rammer nye højder. Feeder operatører reducerer deres kapacitet eftersom effekten af de mange aflyste Asien - Europa sejlplaner er begyndt at kunne mærkes i Europa med færre skibe, der ankommer fra Kina efter udbruddet af COVID-19 virus.

Grænseoverskridende vejtransport spås at blive negativt påvirket pga. falden efterspørgsel (eksempelvis lukker Italien ikke-livsnødvendig vareproduktion) og sværere vilkår for lastbilchauffører trods lempelse af køre-/hviletidsvilkår. Denne "kinesiske måde" kopieres formentlig af andre lande, apropos forsamlinger på mere end 2 personer i Tyskland udenfor hjemmet eller på arbejde nu ikke er tilladt.

 

Ref. Supply chain efter COVID-19 virus / Globaliseringen, som vi kendte den i fortiden, er slut

ITR har længe forudsagt, at supply chain har brug for at blive ændret, så den er mindre følsom. Dybest set handler det om, at produktion og lagre i højere grad bør decentraliseres, og at JIT(Just in time) margin ikke er så lille, at varer under transport medregnes som effektiv lagertid, dvs. effektivisering har gjort Supply chain for følsom.

Bøger om SCM skal altså skrives om, og Supply Chain Managers udfordringer er store både i fremtiden og lige nu, - apropos mangel på kritiske varer som værnemidler og testudstyr, og store flyselskaber som Emirates, der nu indstiller alle deres aktiviteter med passagerfly, der også medbringer tidskritisk gods. De internationale forsyningslinjer er nærmest brudt sammen....   

Ifølge ekspert Alex Capri, der blandt andet har karriere bag sig som direktør for revisionsfirmaet KPMG, at virksomhedernes forsyningskæder står overfor en omvæltning. Nu er virksomheder begyndt at kigge nye steder hen for at kunne opretholde de nødvendige forsyningskæder, og ifølge Alex Capri vil der være en stor omstrukturering i vente.

 

Ref. Søtransport: ITR SCFI U12 UPDATE

Raten i Shanghai Containerized Freight Index faldt med $30 pr. TEU til $797 pr. TEU.

Klik her og se

SCFI Historik 2017-2020 uge 12 og

SCFI Historik 2019-2020 uge 12

 

Søtransport: ITR SCFI U11 UPDATE

13-03-2020

Raten i Shanghai Containerized Freight Index faldt med $3 pr. TEU til $827 pr. TEU.

Mangel på equipment(lastekapacitet), forvirring blandt rederierne, olieprisfald/-krig og coronavirus udvikling udenfor Kina antages at være årsager til status quo udvikling.

Bemærk at der er en positiv udvikling i Kina mht. coronavirus og antal fabrikker, der er i fuld drift.

Klik her og se SCFI Historik 2017-2020 uge 11 og SCFI Historik 2019-2020 uge 11

 

Søtransport: ITR SCFI U10 UPDATE

6-03-2020

Raten i Shanghai Containerized Freight Index stiger med $26 pr. TEU til $830 pr. TEU.

Det er en meget atypisk udvikling, idet lignende ikke er sket før på dette tidspunkt i 9-årsperioden 2011-2020. Alt peger på, at udvikling skyldes især coronavirus udvikling udenfor Kina.

Klik her og se SCFI Historik 2017-2020 uge 10 og SCFI Historik 2019-2020 uge 10

 

Fortsat positiv udvikling i Kina

02-03-2020

Bortset fra at rederier og flyselskaber er trængte, er der også positive sider.

Raten i Shanghai Containerized Freight Index fortsætter fald til $804 pr. TEU. Set i forhold til alle tidligere år siden 2017 skyldes udvikling lavsæson (slack season) og ikke COVID-19.

Sammenlignet med sidste fredag (21. februar) er det samlede antal fabrikker med fuld produktion næsten fordoblet(fra 1022 til 1923 fabrikker), og antallet af mindre end fulde produktion steg 37%(fra 3068 til 4207 fabrikker). Andelen af fabrikker med fuld produktion er øget fra 25% til 31%. Det positive udvikling sker bl.a. i takt med godkendelse fra de lokale myndigheder.

 

COVID-19 presser danske eksportører

24-02-2020

Efter 2 uger med kinesisk nytår fik danske eksportfirmaer desværre ubehagelige overraskelser i form af usete højere fragtpriser til Asien. Priser på luftfragt til Kina er aktuelt meget dyrt, så i øjeblikket vurderes togtransport seriøst, men også det er meget dyrt. Og et større pristillæg er kommet på søfragt til Asien. 

Raten i Shanghai Containerized Freight Index er nu $834, som er cirka samme pris($831) som i samme uge i 2019, men kun 25% af de genåbnede fabrikker kører for fuld kraft, og rederier aflyser afgange.

Iflg. China Briefing forventes, "at fabrikkerne vil vende tilbage til mindst 80 procent kapacitet inden d. 24. februar - forudsat at deres umiddelbare arbejdsstyrke, leverandører og distributører ikke er placeret i eller i nærheden af Hubei-provinsen"

Vejtransport i Kina er genoptaget dvs. "normal" nu, forlyder det, da de fleste af chaufførerne fra forskellige provinser allerede har passeret 14-karantæne periode. Der er temperaturkontrolpunkter ved hvert grænsedistrikt, på motorveje og andre veje, før bilisterne kan komme ind. Politiet har også gjort brug af big data fra chaufførernes mobiltelefoner til at vide præcis, hvor de har været i de inficerede områder.

De fleste lagre er genåbnet med en kvote for arbejdstagere, som generelt stadig er mindre end normalt. Men da det er årets lavsæson (slack season), både for eksport, import og indenlandsk distribution, er virkningen ikke mærkbar.

OBS! Coronavirus vil ikke overleve længe på overflader. Der er ingen reel risiko for smitte via pakker og bagage, som har været undervejs i flere dage og ved meget svingende temperaturer(kilde: Sundhedsstyrelsen)

Klik på disse links for at få et overblik:

Andre nyttige links:

 

Søtransport: ITR SCFI U07 UPDATE

17-02-2020

Efter 3 uger med samme rate i indeks(969 USD) kom der i uge 7 et historisk stort prisfald på 119 USD per TEU, så index raten nu er 850 USD per TEU. Helt præcist skal man 3 år og 14 måneder tilbage, dvs. i 2016, for at finde et prisfald i en uge, som var større.

Meldinger fra nogle aktører på markedet går bl.a. på genoptagelse af normal drift mandag den 17. samtidig med aflysninger af afgange, så prisfaldet kan være svært at forklare, men overkapacitet hos containerrederierne, der i forvejen har tabt penge på det seneste, er givetvis en af årsagerne.

Klik på disse links for at få et overblik:

Mediet Shippingwatch skriver "Faldet i Asien/Europa-raterne var det syvende på stribe, og raterne her er nu 21 pct. lavere end på samme tidspunkt sidste år. Men ifølge SCFI/ITR har der kun været 4 fald siden prisstigningen fra uge 52 til uge 1, og raten nu på 850 USD er kun 13% lavere end rate (USD 906) samme tidspunkt sidste år. Det er altså mere værd at holde øje med ITR Ugebrev! 

Bemærk endelig også at nogle rederier udskyder/forsinker installation af miljøsystemer pga. Coronavirus.

 

Søtransport: ITR SCFI U06 UPDATE

7-02-2020

Klik her for at se opdateret historik. Som bekendt er situation status quo. Det ses, at det også har været sådan i tidligere år, selv om årsagen er er forskellig(i år: coronavirus udbrud).

 

Status quo mandag d. 3. februar 2020...

31-01-2020

På overfladen er betyder mandag d. 3. februar 2020 status quo, når folk møder på arbejde, men under overfladen forholder det sig anderledes.

1. Brexit. Storbritannien har pr. 31. januar 2020 forladt EU.

Alle EU’s regler vil fortsat gælde for britiske borgere og virksomheder, og forhold og rettigheder i øvrigt vil være uændrede i overgangsperioden indtil 31.12.2020

2. Shanghai Containerized Freight Index(SCFI) uændret

Kinesisk nytår er blevet forlænget på grund af coronavirus udbrud, hvorfor SCFI rate om 1 uge også forventes uændret.

Klik her for at se opdateret historik efter status quo fredags(uge 5).

Klik her og se 2019-2020 historik.

3. Modstridende meldinger om ekstraordinært bunkertillæg

Rederier som Hapag-Lloyd og Maersk har iflg. ShippingWatch sendt regning på ekstraordinært bunkertillæg videre til kunderne i januar pga. prisstigninger på lavsvovlholdig olie. Men samtidig vurderer både analysehuset Sea-Intelligence og analytiker, at rederierne enten ikke at lykkedes eller kæmper med at sende regningen videre til kunderne, dvs. situation er uændret.

 

Søtransport: ITR SCFI U04 UPDATE

27-01-2020

Klik her for at se opdateret historik efter fald på 41 USD per. TEU i fredags(uge 4).

Efter at pris toppede i uge 1 med USD 1124, er raten faldet for 3. uge i træk til USD 969, som er tæt på samme niveau som i 2019 (USD 960).

Ift. til 2019, hvor raten i uge 2-3-4 faldt med i alt USD 36 rate, er raten faldet med i alt USD 155 i samme periode i 2020! Klik her og se 2019-2020 historik.

 

Søtransport: ITR SCFI U03 UPDATE

19-01-2020

Klik her for at se opdateret historik efter fald på 48 USD per. TEU i fredags(uge 3).

Klik her og se 2019-2020 historik.

 

Søtransport: ITR SCFI U02 UPDATE

13-01-2020

Klik her for at se opdateret historik efter fald på 66 USD per. TEU i fredags(uge 2).

Faldet afslutter 6 uger i træk med prisstigning i indekset.

Ligesom i 2016-2017 årsskiftet hvor raten toppede, falder raten atter igen! Klik her og se 2016-2020 historik.

 

Søtransport: ITR SCFI U01 UPDATE

06-01-2020

Klik her for at se opdateret historik efter stigning på 97 USD per. TEU i fredags(uge 1).

Det er den højeste pris i indeks siden december 2016! Klik her og se 2016-2020 historik.

 

Jubilæum: ITR fejrer 30. års jubilæum

01-01-2020

1. januar 2020 er det 30 år siden, ITR blev etableret. Klik her for at se opslag på LinkedIn.

 

Søtransport: Betaler kunder markedsprisen?

30-12-2019

Klik her for at se sammenligning mellem SCFI rater og kvartalsbaseret kunderater. Begge tal er inkl. pristillæg i USD valuta

Billedet for e seneste 24 måneder viser, at kunder med kvartalspriser betaler ikke ser ud til at få gavn af prisfald i lavsæsoner men betaler en stabil og pris på højde med SCFI rater i højsæson.

ITR anbefaler derfor kunder med kvartalspriser, at de i samarbejde med transportfirmaet for låst deres nuværende rater til SCFI. Der er flere måder at gøre det på, og som ITR kan eksemplificere for kunder, alt efter transportmønster, dvs. model afhænger af hvornår og hvor mange TEU eller CBM, der sendes i 12 mdrs. periode.

Ses bort fra transportmønsteret:

Nogle kunder har låst deres rater til Indeks/SCFI på basis af gennemsnit i forgående periode, hvilket betyder, at pris i lavsæson smitter af på pris i højsæson og omvendt(model 1), mens andre kunder har en direkte rabat på Indeks/SCFI(model 2). En helt 3. kundegruppe har månedsafregning på basis af gennemsnit af pris i indeværende måned i Indeks/SCFI(model 3).

Apropos: Model 1 anvender nogle kunder også på udregning af olietillæg på vejtransport

 

Søtransport: ITR SCFI U52 UPDATE

30-12-2019

Klik her for at se opdateret historik efter stigning på 83 USD per. TEU i fredags(uge 52).

 

Søtransport: ITR SCFI U51 UPDATE

21-12-2019

Klik her for at se opdateret historik efter stigning på 51 USD per. TEU i fredags(uge 51).

Se her desuden afstand til samme pris i samme uger i 2018. Det er tydeligt, at 2019 priserne distancerer sig mere og mere højere end i 2018.

 

Søtransport: ITR SCFI U50 UPDATE

16-12-2019

Klik her for at se opdateret historik efter stigning på 93 USD per. TEU i fredags(uge 50).

 

Generelt: Historisk klimalov er landet - men hvilket arbejde venter forude?

16-12-2019

Klik her for at læse udtalelse fra ITD, tirsdag 10. december 2019. Bemærk især denne sætning fra Carina Christensen, administrerende direktør i ITD: Der skal være en klar sammenhæng mellem den strategi, vi lægger for blandt andet satsning på bestemte drivmidler, køretøjsteknologi og investeringer i infrastruktur frem mod 2030.

ITD er de professionelle transport- og logistikvirksomheders brancheorganisation, og de varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk, nationalt og internationalt.

ITR bemærker, at ITD kun har fået til opgave at levere branchens bud på, hvordan landtransportsektoren kan bidrage til at reducere udledningen af drivhusgasser frem mod 2030 / indgår i Klimapartnerskabet for Landtransport.

Hvem, som får til opgave at levere branchens bud på, hvordan sø- og lufttransportsektorerne kan bidrage, bliver interessant af følge.

Alle sektorer fokuserer på mere miljøvenligt brændstof og teknologiske hjælpemidler tilsammen med fokus på nye transportkorridorer, dvs. infrastrukturer. Og som altid er det spørgsmålet om, hvem som kan og vil bidrage med de økonomiske investeringer, apropos FN's netop overståede klimakonference i Madrid.

Med udsigt til stadige hyppigere klimatiske kriser, forudser ITR, at ændringer i forsyningskæderne også bliver nødvendige, men at de ændringer kommer til at have både hurtigere og positiv effekt på miljøet, dvs. med bl.a. decentralisering af lagre vil transportvolumen mellem kontinenter blive fordelt på færre transporter.

 

Code of conduct(CoC): Kender du til Danske Speditørers lancering af ny Code of Conduct?

16-12-2019

Klik her for at se Danske Speditører CoC, som  blev lanceret i maj 2019.

 

Søtransport: ITR SCFI U49 UPDATE

9-12-2019

Klik her for at se opdateret historik efter stigning på 34 USD per. TEU i fredags(uge 49). I samme uge oplevede transportkunder en prisstigning pga. indførsel af IMO tillæg. Stigning i uge 49 på 4% er stort set magen til procentstigning i både 2017 og 2018, dvs. følger man selve trenden, er der ikke noget nyt at berette.

 

Vejtransport og ekspres: Tøvende erhvervsklima smitter af på fragtprisforhandling

9-12-2019

Trenden er, at transportkunder indgår 2-årsaftaler og uden signifikante prisændringer. En af årsagerne formodes at være, at transportfirmaerne mærker, at deres kunder oplever et tøvende eksportmarked, og som smitter af på prisudviklingen, selv om transportfirmaerne officielt melder prisstigninger ud. Nøgleordet er derfor kontinuitet i samarbejdet med transportkunderne. En anden og ikke uvæsentlig årsag til, at transportfirmaerne tøver, kan være, at mange transportfirmaer har oplevet udskiftning af ellers trofaste medarbejdere, så man ønsker ikke at ”rokke ved båden” pga. ny ”besætning på broen”.

 

OBS! Visse konsulentfirmaer anbefaler deres kunder 2 års prisaftaler og hvor deres honorar baseret på forventet besparelse flere år frem. Der kan derfor også være et økonomisk incitament fra 3. part om længerevarende aftaler.

 

Vejtransport: Lovkrav i Danmark fra den 1. januar 2020 for forsendelser til og i Danmark

9-12-2019

Forhandling af fragtaftaler vedr. varebilkørsel, dvs. lokal budkørsel og national udbringning af pakker pr. 1. januar 2020 påvirkes direkte med pristillæg eller indirekte af lovkrav fra Færdselsstyrelsen, som blev indført allerede i juli 2019.

Klik her og læs om detaljerne på https://www.varebilskrav.dk/ - Det handler om, at varebiler og vogntog med en tilladt totalvægt på over 2.000 kg til og med 3.500 kg, som fragter gods med en samlet vægt på over 11 kg pr. stykgods, skal være omfattet af godskørselsloven.

 

Generelt: Skærpede regler til transportdokumentation for momsfritagelse ved eksport til EU

9-12-2019

Nye skærpede regler til transportdokumentation for momsfritagelse ved eksport i EU, er rettet mod transportarrangøren, dvs. transportkunden, og ikke speditøren. 

DASP har udsendt vedhæftet skrivelse til deres medlemmer.

Transportkundernes brancheorganisationer formodes ligeledes at have lavet vejledning til deres medlemmer, og det anbefales, at I som kunder retter henvendelse dertil.

 

Luftfragt: Prisfald på Fuel tillæg på luftfragt ud af Hong Kong blev mindre

9-12-2019

Klik her og se rettet historik. Sidste uge var overskriften om prisfald var stort eller ej. Nu er mindre prisfald, som også samtidig blev antydet, blevet bekræftet. 

 

Søtransport: Nyt i øvrigt

9-12-2019

  • Containerrederiernes udslip af CO2 ligner et kaos af forkerte tal
  • Bimco: Laveste containervækst i flere år kan få betydning for brændstoftillæg
  • Topchef om shippings klimaproblemer: "Lad os være ærlige. Vi er ikke forberedte"

(kilde: Shippingwatch)

 

ITR SCFI U48 UPDATE

2-12-2019

For kun 2. uge i 2019 bryder indeks "loftet" og er højere end pris i samme uge de sidste 2 år. Se her 

Pris på diesel, målt på gennemsnit, ser ud til at blive den højeste siden 2016

2-12-2019

Klik her og se, at Diesel inkl. moms har haft et højt prisniveau i 2019. De viste tal er gennemsnitspris pr. måned. Mandag den 2. december er listepris kr. 11,29, dvs. pris går opad modsat andre år.

Transportfirmaernes udregning af priser på olietillæg på både indenrigs og udenrigs vejtransport baserer sig HELT eller DELVIS på priser som disse. Flere af ITR's kunder har priser på olietillæg hos deres transportfirmaer, som er direkte forbundet(udregningsmæssigt) med disse nøgletal og er derfor højest relevante af monitorere.

 

Fald på pris på Fuel tillæg på luftfragt ud af Hong Kong ?

1-12-2019

Klik her og se historik. December 2019 priser(kilde: Hong Kong Air Cargo) er endnu ikke bekræftet. Fra anden side er disse December rater oplyst: Fuel i dec vil være HKD 1,1/kg for langdistance(long haul) og HKD 0,4/kg for kort distance(short haul).

 

Udvidelse af aftaleperiode for gebyr mekanisme for fragt brændstof(fuel) fra ultimo 2019 til ultimo juni 2022

1-12-2019

Mange kender til, at fuel tillæg ud af Hong Kong er stort set ens blandt fragtselskaber men de færreste ved sikkert ikke, at den gebyr mekaniske, som styres af regeringen for den særlige forvaltnings region Hongkong / Civil Aviation Department(CAD), var planlagt til at udløbe ultimo 2019, men at periode for aftale om gebyr mekaniske er forlænget til 2022. Læs mere

 

ITR SCFI U47 UPDATE

25-11-2019

Mindre fald i indeks i uge 47 men se her, at det er 31. uge i træk, at pris er under 2018 niveau. 

Incoterms 2020 - forventede ændringer

30-09-2019

I forbindelse med at ICC, International Chamber of Commerce, er undervejs med introduktionen af Incoterms 2020, som forventes frigivet sidst på året 2019 inden fejringen af ICCs 100 års jubilæum, vil vi her gøre opmærksom på nogle af de væsentlige ændringer, som der forventes at ske i forhold til Incoterms 2010. Læs mere

Ny kontrakt med IDEMIA

Det er med stolthed, at vi i dag kan annoncere, at vores kunde, IDEMIA, har underskrevet kontrakt med os om et globalt fragtindkøbsprojekt vedrørende luftfragt og sikker transport. LÆS MERE